یکی از ویژگی های آگهی تبلیغات اینترنتی بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق بر آگهی ها و ارزیابی مستقیم نتایج است. این کار به دو صورت انجام میشود؛ اول آنکه از طریق نرم افزار پیش بینی شده در سیستم “پارس اَدز” در هر لحظه میتوان سایتهای نمایش دهنده، تعداد نمایش هر آگهی، تعداد کلیک روی هر بنر، محدوده جغرافیایی بینندگان آگهی،میزان اعتبار باقیمانده (از کل مبلغ توافق شده برای درج آگهی) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت کرد؛ گفتنی است که این اطلاعات در قالب جدول و نمودار در اختیار آگهی دهنده قرار میگیرد و بر اساس آن میتوانید تغییرات لازم را در برنامه تبلیغاتی خود اعمال کنید. ثانیاً نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می کند که در این مورد نیز با نرم افزارها و سرویسهای آن لاین آمارگیری از سایتها تعیین میزان افزایش بازدید کنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است.
تبلیغات آنلاین، صنعتی سیری ناپذیرسالهای اولیه هزاره سوم نگاه تحلیلگران اقتصادی در محیط وب بیشتر به شرکتهایی نظیر ،EBay آمازون و یا فراهم کنندگان تکنولوژی نظیر VeriSignبود. عبور این شرکتها از بحران دات کام ها سندی براین تفکرات بود. قطعا کسی نمیتواند ادعا کند که وجود بازاری نهفته به نام تبلیغات اینترنتی بر همگان روشن بوده است، چرا که در اینصورت باید شاهد رقابت چندین شرکت بزرگ آنلاین با گوگل عظیم الجثه می بودیم.به عقیده من شرکتهای بزرگی مانند VeriSign و Network Solutions با ماهیتهایی انحصاری و یا شبه انحصاری باید هر از گاهی شاهد سبقت گرفتن شرکتهای کوچک و پر تحرک از خویش باشند. همانگونه که IBM در میان ناباوری مایکروسافت را به جلو شلیک کرد.امروز گوگل توانسته فرهنگ بودجه بندی شرکتها و سازمانها را تغییر دهد ، الگوهای جدیدی در این
صنعت ایجاد نماید و به کسب و کار آنلاین جلوه جدیدی بخشد. حتی میتوان ادعا نمود که رقبای گوگل نظیر CNET و Yahoo نیز از پیشرفت گوگل سود برده اند. چراکه گوگل واقعا سهمی موثر از بودجه آورده است. تبلیغاتی شرکتها را به حوزه اینترنت
ارقام مالی منتشره از سوی این شرکتها ثابت کننده این مدعاست: سال ۲۴۴۱پیشبینی سود خالص شرکت گوگل ۱۴۰۳ بیش از رقم سال ۲۴۴۰میباشد. این در حالیست که یاهو نیز ۰۴۳بیشتر از ۰ماهه اول سال ۲۴۴۰در همان مدت زمان سودآور بوده است و شرکت CNetکه شاید از بحرانی شدید (سال ۲۴۴۲به بعد) خلاص شده و به مدد سابقه طولانی تولید محتوای خود و از راه تبلیغات اینترنتی به ماشینی پولساز تبدیل شده است.پورتال مایکروسافت یعنی MSNنیز سهمی-هر چند کمتر از رقبای خود- از این رشد فزاینده سوددهی گرفته است و سال ۲۴۴۱را با حدود ۲۴۳افزایش درآمد تبلیغات به پایان خواهد رساند. افزایش سود تمام رقبای بزرگ نشان دهنده رشد حجم کل تقاضاست و حالا با نزدیک شدن تعطیلات کریسمس باید منتظر خبرهای بهتری برای سهامداران این گونه شرکتها باشیم