تبلیغات آگهی در اینترنت یکی از مهمترین تبلیغات محصول و کالا می باشد که روز به روز در حال رشد می باشد با یک مثال مثلا فرش توضیحاتی در این خصوص را ارائه خواهیم داد.
بسیاری از فعالان صنعت فرش بر این باورند که فرش را نمیتوان به صورت الکترونیکی و اینترنتی به مخاطب معرفی کرد. دلیل این ادعا، ویژگیهای بصری و فیزیکی فرش است که نمیتوان آن را به ً درستی به مخاطب منتقل کرد. این تفکر عمدتا باعث شده تا برنامهریزی کمتری در حوزۀ تجارت الکترونیک و تبلیغات مبتنی بر وب انجام شود. بدین دلیل تعداد بسیار کمی از صاحبان و ارائه دهندگان فرش دستباف ایرانی از وبسایت شخصی و همچنین سایر ترفندهای تبلیغات الکترونیکی برای عرضۀ محصولات خود استفاده میکنند. استفاده نکردن از وبسایتها و تبلیغات الکترونیکی سبب قطع ارتباط مخاطب و فروشندگان این کالای ایرانی شده است. یکی از عواقب آن عدم ارتباط با مشتری، عدم اطلاع از سلایق آنان، اکتفاء به طرحهای قدیمی و تجارت به شیوه سنتی است.
تکیه بر شیوه های سنتی از سوی فعالان صنعت فرش موجب استفاده از شیوه های تبلیغاتی سنتی همانند تلویزیون، روزنامه و بنر شده است. از طرفی این تبلیغات در سایر رسانه ً ها عمدتا گرانبها و هزینه بر است. بدین دلیل برای بنگاههای کوچک در حوزۀ فرش دستباف کمتر امکان ارائه تبلیغات وجود دارد ، بدین دلیل ارتباط با مخاطب و اطلاع از سلایق آنها از طریق صفحات وب میتواند راه گشای وضعیت فعلی باشد. برای این منظور ابتداییترین فعالیت داشتن یک وبسایت با طراحی جذاب و منحصر به فرد است که بتواند تا حد امکان مشخصات یک فرش را به صورت تصویری، اطلاعات فنی و تخصصی به مخاطب منتقل کند و مخاطب در بین محصولات مختلف قدرت مقایسه، انتخاب دقیق و آگاهانه داشته باشد. متأسفانه در بررسی پایگاه های مرتبط با فرش کمتر ً جذابیتی در طراحی، مخصوصا گرافیک و مشخصه های ظاهری این سایتها مشاهده میشود. دلیل عمدۀ این مسئله در باور نداشتن صاحبان این صنعت به تبلیغات اینترنتی است که باعث میشود توجه کمی به این بخش نشان دهند. بدین سبب تبلیغات اینترنتی انجام شده نیز جذاب و مناسب نیست و اطلاعات کافی و لازم را به مصرف کنندۀ فرش نمیدهد.
به طور کلی در خصوص فرش دستباف امکان دارد تبلیغات اینترنتی منجر به خرید اینترنتی و آنلاین نشود، اما یک وبسایت سرمایه ای مهم برای متقاعدکردن بازدیدکنندگان به نیازشان یعنی خرید محصولات جدید است. بنابراین مشتریان علاوه بر کسب اطلاعات کافی از فرش مورد نظرشان، به خرید محصول و برند خاصی از فرش ترغیب میشوند.
به طور کلی و با توصیف وضع موجود تبلیغات اینترنتی، فرش در ایران بیشتر به محصولات خاص همانند تابلوفرش یا فرشهایی جز مصرف کفپوش محدود میشود. تبلیغات بیشتر به شکل بنرهای ثابت، بدون استراتژی ویژهای در پیام یا جذابیت منحصر به فرد بصری ارائه میشود. از این رو لازم است با توجیه مناسب صاحبان صنایع نسبت به این ابزار و رسانه تعاملی بیشتر در این بخش کار شود و از سایر ابزارهای تبلیغات اینترنتی مانند پست الکترونیک و اتاقهای گفتگو و … نیز بهره برده شود.