ایمیل مارکتینگ، استفاده از ایمیل برای ارسال پیام های تبلیغاتی به کاربران اینترنتی، یکی از موثرترین روش های بازاریابی آنلاین محسوب می شود.
از جمله مزایای آن به «نرخ پاسخدهی بالا» و «هزینههای پایین» بازاریابی ایمیلی اشاره میشود و معتقدند که این مزیت «به سرعت بازاریابی ایمیلی را به ابزاری ارزشمند تبدیل میکند».
با وجود این مزایا، بازاریابی ایمیلی از کمبودهایی رنج می برد. یکی از این مشکلات این است که مشتریان آنلاین به راحتی می توانند تبلیغات دریافتی را نادیده بگیرند و حتی برخی از مشتریان ایمیل تصمیم می گیرند آنها را در پوشه اسپم قرار دهند.
بنابراین باید اقداماتی برای غلبه بر احتمال نادیده گرفتن ایمیل های تبلیغاتی از سوی مشتریان انجام شود. یکی از راه حل ها این است که فقط به بازاریابی ایمیلی اعتماد نکنید.
بازاریابان باید از کانال ها و روش های مختلف بازاریابی برای افزایش شانس موفقیت استفاده کرد.
یکی دیگر از اقدامات برای غلبه بر مشکلات بازاریابی ایمیلی، مجوز بازاریابی ایمیلی است.
“بازاریابی مجوز” توسط گودین ابداع شده است. در این روش از گیرندگان برای دریافت پیام های بازاریابی از بازاریابان تجاری اجازه گرفته می شود. بنابراین مگر اینکه گیرندگان رضایت خود را اعلام نکرده اند، ایمیل های تجاری ارسال نخواهند کرد.
امروزه به سختی می توان کسب و کاری را تصور کرد که وب سایت خود را نداشته باشد. اما داشتن یک وب سایت خوب طراحی شده لزوماً منجر به بازدید ایده آل نمی شود. برای تحقق این هدف باید نوع دیگری از بازاریابی آنلاین به نام SEM اتخاذ شود.
در واقع یکی از روش های اصلی انجام بازاریابی آنلاین، بهینه سازی موتورهای جستجو است که به آن بازاریابی موتور جستجو نیز می گویند. دیویس (2006) آن را اینگونه تعریف می کند:
“SEO – مخفف Search Engine Optimization – هنر، هنر و علم هدایت ترافیک وب به وب سایت ها است … ترافیک وب غذا، نوشیدنی و اکسیژن است، به طور خلاصه، خود زندگی – برای هر تجارت مبتنی بر وب”. پریخ و دشموک (2013) نیز این تعریف را ارائه می دهند: “بهینه سازی برای موتورهای جستجو را می توان به عنوان مجموعه ای از استراتژی ها و تکنیک های مورد استفاده برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب سایت با به دست آوردن رتبه بالا در صفحه نتایج جستجوی یک جستجو توصیف کرد.
موتور (SERP)”2. اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو در این واقعیت نهفته است که مشتریان بیشتر اوقات از موتورها به عنوان دروازه اصلی برای تردد در اینترنت استفاده می کنند. بنابراین برخی از تکنیک های بازاریابی برای ارتقای رتبه وب سایت های تجاری مورد نظر در نتایج موتورهای جستجو توسعه یافته اند.
این هدف از استراتژی های سئو این است که یک وب سایت خاص را در بین ورودی های لیست شده بالای موتورهای جستجو قرار دهید که به نوبه خود ترافیک بیشتری تولید می کند.
بنابراین، “صاحبان وبسایتها، مدیران وبسایتها و بازاریابان آنلاین میخواهند موتورهای جستجو ترافیک را به سایت آنها ارسال کنند. بنابراین، آنها باید مطمئن شوند که سایتهای آنها هم از نظر موتورهای جستجو و هم از نظر کاربران مرتبط و مهم هستند».