RSS در عرصه تبلیغات اینترنتی ، RSS مسائل نه چندان ساده ای را در عرصه تبلیغات آن لاین در پی دارد Really simple syndication یا RSS واقعا سر و صدا به پا کرده است. فروشندگان پیشرو بر روی پتانسیل این واسطه ی در حال ظهور که امکان توزیع مقالات آنلاین، پست های بلاگ، podcastها و سایر محتویات آن لاین را از طریق news feedها در میان میلیون ها مصرف کننده فراهم می آورد حساب باز کرده اند. میزان محبوبیت RSSتا چه حد است؟ بر اساس آمار تخمینی ? میلیون آمریکایی مشترک news feed های RSS می باشند، و این میزان روز به روز در حال افزایش است. دلیل این تقاضای رو به رشد را می توان به سادگی درک نمود: مشترکان از feedها برای مطالعه موضوعات مورد علاقه ی خود در زمان مورد نظر خود بر روی دسک تاپ ها یا دستگاه های سیار خود استفاده می کنند. اشتراک ها کاملا اختیاری هستند و لغو آنها به سادگی امکان پذیر می باشد، همانند .TiVo ، Royal Farros از موسسان ،MessageCast که توسط مایکروسافت خریداری شد و از RSS feedها به عنوان بخشی از تکنولوژی که اساس سرویس MSN Alert را شکل می دهد استفاده می کند، می گوید: “یک انقلاب مشتری است.” و این تحول دستخوش پیشرفت عظیمی گردیده است: مایکروسافت بخشی از نسخه جدید سیستم عامل ویندوز خود را در سال ???? به RSS اختصاص می دهد. او می گوید: ” این واقعیت RSS است و آن چیزی است که بسیاری از مردم به دنبالش هستند.” چیزی که نادیده گرفته نشده است، توان بالقوه RSS برای توزیع مستقیم تبلیغات مرتبط در میان مصرف کنندگان علاقه مند است. بنابراین تعجبی ندارد که فروشندگان پیشرو، آژانس های بزرگ خرید رسانه، ناشران و شرکت های اینترنتی همگی مشتاقانه این عرصه جدید را می جویند.
برخی ناشران خود اقدام به تولید news feed ها می نمایند تا از این راه محتوای خود را ارتقا داده و ترافیک سایت را افزایش دهند. سایر شرکت ها از آن به عنوان یک ابزار PR استفاده می کنند. موسسات متعدد بازاریابی تازه کار بر روی RSS به عنوان یک پلاتفرم برای تبلیغات واسطی که شبیه تبلیغات متنی محبوب گوگل می باشند حساب باز کرده اند. اما ارزش بالقوه ی بازاریابی news feed ها به اینجا ختم نمی شود؛ RSS همچنین می تواند برای توزیع اطلاعات و پیوند دادن کوپن ها، رویدادهای خاص و سرگرمی ها (در این مورد می توانید podcast ها را در نظر بگیرید) در میان مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد تنها یک مسئله عمده وجود دارد: برخی فروشندگان هنوز با مدل تبلیغاتی پایه ای وب خو نگرفته اند، چه برسد به این عرصه فرعی نوظهور. RSS فاقد کمیت های استاندارد کارآیی است، و مخاطبان آن در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات آنلاین از قبیل ایمیل بسیار کم هستند. هیچ توافق عمومی در مورد محل قرارگیری تبلیغات درون یک feed وجود ندارد. و بسیاری از مصرف کنندگان هنوز با این تکنولوژی خو نگرفته اند.
حامیان این تکنولوژی بر این باورند که این معایب موقتی هستند. بله، تعداد کاربران نسبتا کم است، اما آن به سرعت در حال افزایش می باشد. نه، کمیت ها به عنوان مثال به اندازه ی بازاریابی اینترنتی ایمیلی توسعه یافته نیستند، اما آنها در نهایت توسعه خواهند یافت. ،Cailin Pitcherمدیر ارشد بازاریابی در ،Citrix Online که از تبلیغات متنی در RSS feed های واسط برای ارتقاء ( GoToMeeting محصول همایش آنلاین خود) استفاده کرده است، می گوید: “این مهم نیست که یک سری معیارها هنوز در حد راضی کننده ای نیستند، بلکه این مهم است که چند نفر بر روی تبلیغات شما کلیک می نمایند یا از این راه چه میزان فروش عاید شما می گردد.” و برخلاف برخی تاکتیک های بازاریابی آنلاین، ” RSS یک موضوع بی خطر برای مصرف کنندگان است“، Pitcher این امر را خاطرنشان می کند. مشترکان خود انتخاب کننده هستند. از آنها اطلاعات شخصی از قبیل یک آدرس ایمیل درخواست نمی شود. هیچ اسپمی وجود ندارد. و آنها می توانند هر یک از اشتراک های خود را که دوست ندارند غیر فعال سازند. او می گوید: “از این دیدگاه، آن تنها یک کانال واقعا پاک به سوی مصرف کننده است.“
شرکت هایی که بازاریابی مرتبط با RSS را ارائه می نمایند می گویند زمان برای آنها اهمیت حیاتی دارد. رقابت بر سر لغات کلیدی موتور جستجو و دسترس پذیری محدود تبلیغات اینترنتی مبتنی بر لغت کلیدی بر روی وب سایت های محبوب باعث مایوس شدن برخی از فروشندگان گردیده است. ،Scott Raferمدیر ارشد اجرایی ( Feedster یک شبکه تبلیغاتی و موتور جستجوی ،)RSSخاطرنشان می کند: “مردم تمامی مکان های محتمل را اشغال کرده اند.” او می گوید، RSS feed ها می توانند منبع جدیدی را در اختیار تبلیغات کنندگان گرسنه قرار دهند و درآمد جدیدی را برای ناشران نگران فراهم آورند. چرا نگرانی؟ Bill Flitter موسس و مدیر ارشد بازاریابی ( Pheedo یک شرکت بازاریابی RSS و بلاگ) می گوید:
” RSS توجهات را به سوی خود معطوف می کند.” بسیاری از ناشران امیدوارند که feed ها باعث افزایش ترافیک سایت آنها گردند، و این اتفاق رخ می دهد. اما عکس این مطلب نیز صادق است: برای برخی سایت ها، تعداد مشترکان news feed ها رو به افزایش است در حالی که ترافیک روند نزولی دارد. تبلیغات RSS راهی را برای ناشران جهت کسب درآمد از news feed های خود فراهم می آورد، و برخی از آنها پیش از این آن را تجربه نموده اند. New York Times اخیرا قراردادی را با Sun Microsystems امضاء کرد که بر طبق آن تبلیغاتی را برای Sun در متن کامل مقالاتی که تیترهای آنها در news feed های تجاری و تکنولوژی NYT ظاهر می گردند قرار می دهد.
این یکی از دلایلی است که باعث شده ناظران پیش بینی نمایند که تبلیغات RSS سر و صدای فراوانی به پا خواهد کرد. چنان که Farros توضیح می دهد: ” RSS به یک تولیدکننده داده جهانی برای تمامی این اطلاعات تبدیل می گردد. و تبلیغات مرتبط به روشی برای تامین کل هزینه های آن تبدیل می شود.“