تبلیغات آنلاین شکل نوظهوری از تبلیغات است که با توسعه سریع اینترنت رشد کرده و به تدریج به یکی از مهمترین رسانه های تبلیغاتی تبدیل شده است.
برتونا، پیت و واتسون (1996) از اینترنت به عنوان مکانی مجازی یاد می کنند که در آن مصرف کنندگان با تبلیغ کنندگان مختلف در تعامل هستند.
از طریق اینترنت، تبلیغکنندگان میتوانند روابط خود را با مشتریانی که از سراسر جهان میآیند، حفظ کرده و تقویت کنند و «فرصت جدیدی را برای کسب و کارها بهمنظور برقراری ارتباط با بازارهای جدید و موجود به شیوهای بسیار یکپارچه ارائه دهند».
به گفته اسمیت و چافی (2005)، تبلیغات آنلاین «استفاده از وب سایت شرکت در ارتباط با تکنیک های تبلیغاتی آنلاین مانند موتورهای جستجو، تبلیغات بنری، ایمیل مستقیم و پیوندها یا خدمات از سایر وب سایت ها برای به دست آوردن مشتریان جدید است و خدمات را به مشتری فعلی ارائه دهد.»
تبلیغات آنلاین می تواند مدل یک به چند یا چند به چند باشد. در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغات آنلاین از مزایای تعاملی بودن برخوردار است.
از طریق این رسانه، مصرف کنندگان دیگر گیرندگان منفعل نیستند، آنها شریک تبلیغ کننده می شوند. اگر به تبلیغات آنلاین علاقه مند شوند، آگهی را با دقت مطالعه می کنند، روی آگهی کلیک می کنند، به وب سایت تبلیغ کننده می روند و اطلاعات بیشتری در مورد محصول به دست می آورند و حتی سفارش را به صورت آنلاین انجام می دهند بنابراین بهتر است از تبلیغات آنلاین به عنوان تبلیغات منطقی و قانع کننده یاد شود.
تعدادی از مزایای تبلیغات اینترنتی را می توان ذکر کرد و به شرح زیر توضیح داد:
مزیت عمده تبلیغات از طریق وب، توانایی هدف قرار دادن گروه های خاصی از افراد با حداقل پوشش زباله است.
از طریق تبلیغات اینترنتی می توان مشتریان خاصی را بر اساس سن، جنس، درآمد، تحصیلات، سرگرمی ها، علایق و موقعیت جغرافیایی آنها هدف قرار داد.
در نتیجه هدفگیری دقیق، میتوان پیامها را طوری طراحی کرد که نیازها و خواستههای خاص مخاطبان هدف را به خود جلب کند. قابلیتهای تعاملی Net این امکان را فراهم میآورد که بازاریابی یک به یک با موفقیت بیشتر هم در بازارهای تجاری و هم در بازار مصرف انجام شود.
جهت مطالعه ادامه مقاله کلیک کنید
جهت درج تبلیغ اینترنتی در سایت اینترنتی ابتدا در تبلیغات 98 عضو شوید