درج آگهی اینترنتی

درج آگهی اینترنتی

در بحث درج آگهی اینترنتی که اینترنت  همراه با رشد روز افزون خود ، کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت بعنوان رسانه ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. بدلیل ویژگی ها و مزیت های فراوانی که اینترنت در مقایسه با رسانه های سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است. ولی این روند در ایران از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار نبوده است. این مقاله به ادبیات موضوع میپردازد که شامل تعریف تبلیغات اینترنتی، تاریخچه و روند آن از ابتدای پیدایش تا کنون، انواع و اشکال مختلف تبلیغات اینترنتی، و نیز مزیت ها و محدودیت های آن و همچنین بررسی تبلیغات اینترنتی در ایران میپردازد. تنگناها و چالش های تبلیغات اینترنتی در ایران مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با توجه به بازیگران این صنعت راهکارهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه شده است.

در کتب و متون مختلف تعاریف متعددی از تبلیغات آمده است. بطور مثال می توان به تعاریف ذیل اشاره کرد:

تبلیغات فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن مؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات می باشد متولی 1372 و یا در تعریفی دیگر تبلیغات را، ارائه غیر شخصی اطلاعات که معمولاً برای آن پول پرداخت میشود و اغلب با هدف ترغیب برای خرید کالاها، خدمات و یا ایده از سوی افرادی مشخص و توسط رسانه های مختلف انجام میپذیرد، تعریف نموده اند تافلینگر .1996

تبلیغات از طریق اینترنت

همان طور که در تعریف بالا اشاره شد، تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی انجام میپذیرد که از آن جمله میتوان به روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و … اشاره نمود . چندی است که رسانه ای جدید، یعنی اینترنت، به جمع رسانه های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است. رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه های سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است. چرا که پس از گذشت 38 سال از پیدایش رادیو، تعداد استفاده کنندگان آن به 50 میلیون نفر رسید، تلویزیون 13 سال پس از پیدایش این حد نصاب را کسب کرد و اما اینترنت تنها با گذشت 4 سال توانسته به این حد نصاب دست پیدا کند فاکس .1999 این مقاله به معرفی این نوع از تبلیغات و ویژگی های آن میپردازد و همچنین سعی دارد راهکارهایی را جهت استفاده از تبلیغات اینترنتی در ایران ارائه نماید.