مزایای تبلیغات و آگهی اینترنتی

از جمله مزایای تبلیغات و آگهی اینترنتی در اینترنت می توان به موارد زیر اشاره نمود:


هدف گیری دقیق مخاطبان

  1. آگهی دهنده می تواند آگهی خود را مستقیما در معرض دید مخاطب خاص خود قرار دهد و به این ترتیب به بالا ترین اثر تبلیغ خود دست یابد
  2. اطلاع رسانی کامل بر خلاف رسانه های سنتی، در ارائه پیام محدودیتی های رایج رسانه های سنتی همچون کوتاه بودن پیام ها، فشردگی آگهی و تکلف در انتخاب عبارات وجود ندارد و آگهی دهنده می تواند با بهره گیری از امکانات ویژه سمعی و بصری، اطلاعات و پیام های مورد نظر خود را به طور کامل به مخاطبین عرضه نماید.
  3. اطلاع رسانی سریع تهیه، تولید و پخش آگهی همیشه پر هزینه و زمان بر بوده است اما آماده نمودن تبلیغات اینترنتی، بدون صرف هزینه و زمان قابل توجه در کوتاه ترین زمان میسر می باشد.
  4. هزینه بسیار کم نه تنها هزینه تبلیغات اینترنتی در مقایسه با رسانه های رایج دیگر ناچیز می باشد بلکه آگهی دهنده می تواند در هر لحظه با صرف کمترین هزینه و با بهره گیری از گزارش های دقیق اثر بخشی آگهی خود را ارزیابی نماید.
  5. گسترده بودن محدوده جغرافیایی مخاطبین سایتهای اینترنتی محدود به مرزهای جغرافیایی نیستند و به همین دلیل تبلیفات اینترنتی نوعی تبلیغات جهانی محسوب می شوند.
  6. نظارت دقیق مستمر و بی واسطه با بهره گیری از نرم افزار های طراحی شده آگهی دهنده می تواند در هر نقطه از دنیا و در هر لحظه از شبانه روز، میزان اعتبار باقی مانده، تعداد نمایش و کلیک بر روی آگهی و اطلاعات آماری دیگر را مورد نظارت و ارزیابی دقیق و بی واسطه قرار دهد.
  7. قابلیت تعاملی ماهیت تعاملی شبکه اینترنت بر خلاف انواع دیگر تبلیغات امکان ارتباط متقابل مخاطبان را فراهم آورده است و آگهی دهنده می تواند از نظرات و انتقادات مخاطبان خود با خبر گردد.

مزایای تبلیغات و آگهی اینترنتی
از همه مهم تر این که با گسترش اینترنت و حضور کامپیوتر ها در هر خانواده عدم حضور در تبلیغات اینترنتی باعث از دست دادن بازار خواهد شد

نکات طلایی در تبلیغات اینترنتی طراحی و پیاده سازی صفحات وبسایت، تنها بخشی از مراحل راه اندازی یک وبسایت است. گام مهم دیگری که در این راه باید بپیمایید، ثبت نام سایت، و انتخاب یک میزبان مناسب برای سایت تان است. اگر چه این کار میتواند در چند ساعت نیز انجام گیرد، اما بایستی توجه کرد که اشتباه در انتخاب میزبان، باعث افزایش هزینه ها، و حتی به هدر رفتن زحماتی شود که برای طراحی و تبلیغ آن کشیده شده است هزینه، کیفیت، امنیت و پشتیبانی، از عناصر مهمی است که میبایست در انتخاب میزبان سایت خود آنها را مورد توجه قرار دهید. نکاتی که در پایین به آنها اشاره خواهد شد، به شما در ارزیابی و انتخاب میزبان سایت مناسب کمک خواهد کرد.

ارزیابی قبل از اقدام


از اشتباهات رایج بین صاحبان سایت ها (بخصوص افراد غیر فنی) انتخاب میزبان قبل از طراحی و پیاده سازی سایت است ، و این در حالیست که بسیاری از نیازها و مشخصه هایی که میزبان بایستی آن را پشتیبانی کند، در هنگام پیاده سازی سایت مشخص میشود. در صورت عدم هم خوانی مشخصات و نیازهای میزبان و سایت، نیاز به تغییر میزبان و یا پیاده سازی سایت براساس مشخصات میزبان سایت ایجاد میشود که هر دو مورد، طبیعتاً هزینه ساز خواهد بود.

اشتباه برخی از طراحان سایت


اما اشتباه برخی از طراحان سایت نیز عدم توجه به وضعیت بازار و نیازهای مشتری است. برای مثال برخی از طراحان، سایت های مشتریان خود را با تکنولوژی جاوا و jsp پیاده سازی میکنند، این در حالی است که این تکنولوژی اگرچه بسیار قدرتمند است، اما کمتر در سرورهای شرکت های هاستیگ پشتیبانی میشود، و یا استفاده از آن نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است؛ مشکل دیگر این که برای نگهداری حجم کمی از اطلاعات و برای یک سایت کم بیننده از Microsoft Sql Server استفاده میکنند، و البته در اکثر مواقع استفاده از چنین سرویسی نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد و این در حالیست که استفاده از بانک اطلاعات MS Access نیز چنین امکانی را فراهم میکند. بنابراین قبل از پیاده سازی سایت،بایستی مشورت ها و بررسی های لازم صورت گیرد و همچنین بایستی تمام برنامه ها ونیازها (مانند استفاده از صفحات پویا و یا بانکهای اطلاعات) و حتی تعداد بینندگان احتمالی سایت حداقل برای یک سال آینده تعیین شود، و آنگاه به برای انتخاب میزبان سایت اقدام کنید.

 میزان فضا

میزان فضای مورد نیاز برای نگهداری صفحات، تصایر ویا بانکهای اطلاعاتی سایت، از مهمترین معیارها برای انتخاب نوع میزبان و نوع سرویس شرکت میزبان شده است. تقریبا اکثر شرکتهایی که در زمینه ارائه خدمات میزبانی سایت فعالیت میکنند، میزان فضای اختصاص داده شده به سایتها را به عنوان معیاری برای تقسیمبندی خدمات خود استفاده میکنند. نکته ای که بایستی به آن توجه داشته باشید و حتما جزئیات آن را از شرکت میزبان سؤال کنید، اطلاعاتی دیگری است که در همان فضای اختصاص داده به سایت شما قرار خواهد گرفت. برای نمونه عموماً صندوق های پستی ازهمان فضای اختصاص داده شده به سایت استفاده میکنند، و یا لاگ فایلهای سایت ( Log File ) نیز در همان فضای سایت قرار میگیرند. در چنین حالتی اگر شما از سرویس ده مگابایتی یک شرکت استفاده میکنید و یک صندوق پستی یا حجم پنج مگابایت دارید، عملاً تنها پنج مگابایت دیگر برای قراردادن صفحات و تصاویر سایت دارید. البته برخی شرکتها نیز فضای ذکر شده در سرویس های خود را برای صفحات و اطلاعات سایت در نظر میگیرند و برای دیگر اطلاعات مانند لاگ فایلها و صندوق پستی ها فضای رایگان دیگری در نظر میگیرند. بنابراین، جزئیات سرویس شرکت هاست را در این زمینه جویا شوید، و دقت کنید که چه میزان فضا در نهایت برای صفحات سایت و صندوق پستیها نیاز دارید، و بر این اساس،سرویسهای شرکت میزبان را خریداری کنید.

صندوق پستی

باور کنید موفق ترین شرکت های میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمت ها، بلکه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه ای رسیده اند.
داشتن ایمیل با نام خود سایت، اکنون دیگر نیازی معمول برای مدیران و صاحبان سایت هاست. شما هم حتما علاقه مندید که ایمیل هایی مانند info@yoursite.com و یا sales@ yoursite.com داشته باشید. و یا به تمام کارمندان شرکت خود و به نام سایت شرکت ایمیل اختصاص بدهید. بنابراین در سرویس های شرکت میزبان به تعداد ایمیل های داده شده،ظرفیت، کیفیت و همچنین چگونگی ایجاد آن دقت کنید. یکی از مواردی که شرکتها به عنوان بخشی از تبلیغات سرویس های خود ذکر میکنند، تعداد ایمیل های بیشتر و یا تعداد نامحدود صندوق های پستی است. همان طور که در بالا نیز به آن اشارهای داشتیم، بایستی دقت کنید که چه میزان ظرفیت و فضا برای هر صندوق پستی در نظر گرفته میشود، و البته آیا فضای اختصاص داده شده به ایمیل ها از همان فضای کلی اختصاص داده به سایت استفاده میکند یا خیر.همچنین اگر مایل به ایجاد تعداد زیادی صندوق پست الکترونیک برای سایت خود هستید، دقت کنید که آیا شرکت میزبان، پنل و یا امکانی را برای ایجاد و مدیریت این صندوق ها برای شما در نظر خواهد گرفت یا خیر.

ترافیک سایت و برخی از محدویت ها

بایستی گفت این نکته از جمله مواد بسیار مهمی است که متاسفانه توسط افراد غیرحرفه ای در نظر گرفته نمیشود. ترافیک سایت، میزان اطلاعاتی است که در طول یک مدت مشخص بین سایت و بازدیدکنندگان رد و بدل میشود. ترافیک سایت، رابطه مستقیمی با تعداد بازدیدکنندگان سایت و حجم صفحات سایت دارد. بنابراین اگر فکر میکنید بازدیدکنندگان سایت شما زیاد خواهند بود و همچنین صفحات شما از حجمی سنگین برخوردارند، حتماً به این مورد و نیز محدودیت سرویس های شرکتهای میزبان دقت کنید.ترافیک سایت معمولا بصورت ماهانه براساس مگابایت و گیگابایت و با کلماتی چون ترافیک، و یا پهنای باند ( BandWidth ) در جزئیات سرویس های شرکت ها ذکر میشود، و البته در صورت عدم ذکر، میبایست آن را حتماً جویا شوید. اگر شرکت میزبان، به شما قول پهنای باند نامحدود را داده، و شما هم گمان میکنید سایتی با بازدیدکنندگان زیاد خواهید داشت، حتما در قرارداد خود با شرکت، این مورد را ذکر کنید.البته اعمال محدودیت برای سایتها تنها به همین شکل محدود نیست، و برخی شرکت ها برای تعداد کاربران همزمان سایت و یا میزان استفاده سایت از پردازش CPU محدودیت هایی اعمال میکنند که بد نیست در جریان آنها نیز باشید.

مشتریان دیگر شرکت

قبل از انتخاب یک میزبان، بد نیست درباره سابقه شرکت نیز تحقیقی کنید. همچنین بهتر است از میزبان بخواهید چند سایت مشهور را که بر روی سرورهای خود میزبانی میکند معرفی نماید. اما نکته بسیار مهم دیگر، توجه به تعداد سایتهای قرار گرفته بر روی سرور شرکت است. اگر سایت شما تنها حاوی صفحات HTML است و یا بیینده آن زیاد نیست، این مورد، اهمیت چندانی ندارد. اما هرچه تعداد سایتهای میزبانی شده بر روی سرور بیشتر باشد، بدین معنا است که سرور شما مشغولیت بیشتری دارد و به همین دلیل، سرعت کمتری هم دارد.

سرورهای با تعداد سایت زیاد


توجه کنید که سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هکرها هستند ! همچنین توجه کنید که سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هکرها هستند! استاندارد مشخصی برای تعدد سایت های میزبانی شده بر روی یک سرور نیست، چرا که بر اساس مشخصات سختافزاری سرور، سیستم عامل سرور و همچنین نیازها و بییندگان سایتها، این رقم میتواند متغیر باشد. بسیاری از شرکتها، سایتها را براساس تقسیم بندی «شخصی» و «تجاری» بر روی سرورهای متفاوت قرار میدهند، که این میتواند به هم نفع صاحبان سایت های شخصی (به دلیل ارزان بودن) و هم سایت های تجاری (به دلیل نیاز به سرعت و کیفیت بهتر) باشد در ایران، اکثر شرکت ها به خصوص شرکت های معروف، برای ارزانتر تمام شدن هزینهها، ناچار تعداد زیادی سایتها را بر روی یک سرور قرار میدهند که این میتواند عواقب بدی دربرداشته باشد، مواردی مانند آنچه که گاهی در روزنامه ها میخوانیم، یعنی با هک شدن یک سرور، صدها سایت دچار صدمه میشوند! معمولاً در سرورهای ویندوز و با مشخصات یک کامپیوتر معمولی، تعداد بین دویست سایت تجاری و یا چهارصد سایت شخصی رقم مناسبی است.


مزایای تبلیغات و آگهی اینترنتی

پشتییانی و تعهدات شرکت میزبان

باور کنید موفقترین شرکتهای میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمتها، بلکه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه ای رسیدهاند. خلاصه این که سرویس میزبانی سایت بدون پشتیبانی، ارزشی ندارد.طبیعتاً منطقی نیست که به شرکتهایی که تلفن و یا آدرس مشخصی ندارند و تمام پشتیبانی آنها تنها براساس ایمیل است و یا حاضر نیستند مشکلات و یا سؤالات فنی مشتریان خود را به صورت حضوری و یا تلفنی پاسخگو باشند اعتماد کنید. همچنین بسیار خوب است که از تعهدات شرکت سرویس دهنده نیز مطلع شوید. یکی از مهمترین آنها تعهد به قابل دسترس بودن سایت در اکثر زمان هاست که اصلاحاً به آن uptime میگویند. البته ذکر این گونه تعهدات تنها در آگهی های تبلیغاتی کافی نیست و این موارد میبایست در قرارداد نیز ذکر شود. شرکتهایی که از اطلاعات مشتریان خود نسخه پشتیبان تهیه میکنند و در برابر امنیت و مشکلات فنی سایتها، خود را مسئول میدانند، بهترین انتخابها هستند

فرمول آیدا در آگهی اینترنتی

واژه آیدا ( AIDA  ) ترکیبی اختصاری، متشکل از حروف اول کلمات انگلیسی Attention, Interest, Desire, Action است . بسیاری از آگهی ها و صفحات وب موفق با پیروی از فرمول آیدا ( AIDA ) تهیه و تنظیم میشوند،که بر اساس آن آگهی باید:

  1. توجه بیننده را جلب کند
  2. رغبت و کشش ایجاد نماید
  3. آرزو یا خواست بیافریند
  4. به کنش یا عمل منجر شود

متاسفانه در اغلب موارد طراحان آگهی فقط به بخش اول این فرمول بها می دهند، یعنی میکوشند به کمک حروف درشت یا با دوز و کلک های تصویری توجه بیننده را جلب کنند؛ در این مورد کافی است به روزنامه ها و مجله ها نگاه کنید تا به منظورم پی ببرید. بسیاری از وب سایتها هم با گرافیک پر زرق وبرق و نوشته ها و تصاویر چشمک زن و تند از همین روش پیروی میکنند . این کارها مثل آنست که به طرف مشتری برویم، به صورتش زل بزنیم، شانه هایش را دو دستی بگیریم و به شدت تکان دهیم. به اینصورت توجه مشتری را جلب می کنیم، اما باید ازخود بپرسیم از ما خرید هم خواهد کرد؟ پس جلب توجه فقط قسمتی از کار است، نه همه آن!اکنون خوب گوش کنید تا روش موثرتری را برای تبلیغ به شما معرفی کنم

روش درستی که در بیننده رغبت و کشش ایجاد میکند و به فروش ختم میشود. رمز کار این است:

آگهی خود را مثل یک گزارش کوتاه تنظیم کنید. به آن صورت کلیشه ای ندهید. از گرافیک پر زرق و برق، حروف کج و معوج، اشکال عجیب و غریب . . . یا هر چیز دیگری که برای بردن جایزه گرافیک تهیه شده است، دوری کنید!به بهترین حالت ممکن بیاندیشید. تصور کنید گزارشگری میخواهد کالا یا خدمات شما را بررسی کند و مطلبی درباره آن بنویسد؛ درجریان این بررسی شیفته محصول شما میشود، بلافاصله پشت میز می نشیند و گزارش بلند بالایی مینویسد که فروش شما را یکشبه به عرش می رساند. البته این سناریو غیرممکن نیست، ولی معمولااینطور اتفاق نمی افتد! میپرسید چطور؟ خدمتتان عرض می کنم . . .

خودتان را جای آن گزارشگر بگذارید! مثل او گزارش جانانه ای بنویسید، در آن به مشخصات و امتیازات کالا یا خدمات مورد نظر اشاره کنید و در پایان به مخاطبان بگوئید که کجا و چگونه سفارش بدهند. فقط یادتان باشد وقتیکه مقاله تمام شد به هیچوجه سعی نکنید به آن شکل و شمایل آگهی بدهید.