مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک در اصفهان

 

درخواست شما در حال پردازش است ، لطفا چند لحظه صبر کنید ....

اطلاعات تماس

شماره تماس۰۹۱۳۵۷۳۶۰۵۳

?شنوایی سنجی نوازادان, کودکان وبزرگسالان
?ساخت قالب ضدصوت و ضدآب
مشاوره وتجویز بهترین مدل های سمعک پشت گوشی, داخل گوشی ونامرئی هوشمند ازکشورهای آلمان, کانادا, آمریکاوسوییس.
تنظیم و تعمیر سمعک دراصفهان.

تست شنوایی یا نوارگوش چیست؟

تست شنوایی پایه شامل ارزیابی کامل گوش خارجی، میانی وخارجی می باشد. در ارزیابی پایه شنوایی اگر هریک از قسمت های گوش (کانال، پرده یاTM، استخوانچه های گوش، حلزون گوش وعصب شنوایی) دچار مشکل شده باشد قابل تشخیص می باشد.

اگر آستانه های شنوایی فرد درمحدوده نرمال قرار نگیرد فرد دچار افت شنوایی می باشد.

کم شنوایی علت های زیادی دارد که ما به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

❓کم شنوایی ناشی از نویز (noise induced hearing loss);
?برگرفته از کتاب auditory disorders نوشته Jerger& Jerger

? مواجهه با شدت بالای نویز ممکن است باعث کم شنوایی موقتی یا دائمی شود. کم شنوایی ممکن است در اثر مواجهه طولانی مدت با نویز های محیطی (NIHL) و یا مواجهه ناگهانی با یک نویز قوی (acoustic trauma) ایجاد شود.

? ضربه صوتی (acoustic trauma) ممکن است در هر سنی رخ دهد اما NIHL عمدتا در بزرگسالان دیده میشود.

? شیوع NIHL در مردان بیشتر از زنان است و میزان کم شنوایی ناشی از آن هم در مردان بیشتر است. این تفاوت ممکن است ناشی از حساسیت متفاوت دو جنس و یا مربوط به تفاوت در میزان قرارگیری در معرض نویز باشد.

?کم شنوایی در سالمندان

?سالمندی شایعترین ریسک فاکتور برای آسیب بینایی و شنوایی است.

✔️براساس مطالعات، خروجی ضعیف از سیستم شنوایی محیطی که تا حدی به سبب تغییرات مرتبط با سن ایجاد می شود، کیفیت ورودی سیستم شنوایی مرکزی را کاهش می دهد و نهایتاً مشکلات ارتباطی بر اثر کم شنوایی ناشی از سالمندی ایجاد می گردد. کاهش سرعت پردازش های زمانی که عامل مهمی در درک گفتار است باعث بروز مشکل در سالمندان می شود.

جریان خون حلزونی ناکافی می تواند باعث مختل شدن تعادل شیمیایی اندولنف شود، که به نوبه خود فعالیت الکتریکی سلول های مویی را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است فعالیت عصب شنوایی را به خطر بیندازد. محققان دریافتند پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و فاکتورهای موثر در آن، پیشرفت کم شنوایی مرتبط با سن را آهسته تر می کند.

سایر تغییراتی که در سیستم عصبی شنوایی بر اثر سالمندی رخ می دهد عبارتند از: کاهش همزمانی عصبی، کاهش مهار عصبی، طولانی تر شدن زمان ریکاوری عصب، کاهش تعداد نورون ها در هسته های شنوایی، تغییرات سیناپسی در محل اتصال عصب و سلول های مویی داخلی، تغییر در سطح نوروترنسمیترهای مهاری.

?سالمندان مبتلا به دیابت آستانه های شنوایی ضعیفتری به ویژه در فرکانس های بالا دارند. دیابت ملیتوس (diabetes mellitus) با آسیب شنوایی و اختلال عملکرد در عروق حلزونی همراه است.

??کم شنوایی با افزایش افول شناختی در طول زمان همراه است. هرچه میزان کم شنوایی بیشتر باشد، عملکرد شناختی ضعیف تر است.

?براساس تحقیقات ریسک وقوع دمانس و آلزایمر با افزایش شدت کم شنوایی، افزایش می یابد.

?در سالمندان همچنین تغییراتی در سیستم گوش خارجی و میانی ایجاد می گردد. از دست رفتن الاستیسیته در لاله و مجرای گوش خارجی، از دست رفتن توانایی ترشحی غدد سرومن و سباسئوس در بخش غضروفی از جمله این تغییرات می باشد.

?طبقه بندی Schuknecht در مورد presbycusis:
1⃣ Sensory
2⃣ Neural
3⃣ Metabolic
4⃣ Cochlear conductive
5⃣ Mixed
6⃣ Central
7⃣ Indetermined

?به نظر می رسد sensory presbycusis، بیشتر مرتبط با مواجهه طولانی مدت با نویز است تا اثر سن!

?نوع Neural presbycusis اغلب با از دست رفتن نورون ها در هسته های حلزونی dorsal و ventral همراه است.

?در Metabolic presbycusis، پتانسیل اندولنفاتیک (EP) کاهش می یابد که به نوبه خود مسئول کاهش فعالیت در سلول های مویی داخلی است. این تغییرات منجر به کاهش فعالیت در عصب شنوایی و از بین رفتن همزمانی عصبی می شود. در این افراد کم شنوایی فرکانس پایین شایع است.

?نوع Cochlear conductive presbycusis با تغییراتی در ویژگی های فیزیکی حلزون از قبیل کاهش الاستیسیته بازیلار ممبرین همراه است که پاسخ های مکانیکی حلزون را تحت تاثیر قرار می دهد.

✅بنابراین پیرگوشی انواع مختلفی دارد و ضرورتاً یک الگوی کم شنوایی خاصی را نشان نمی دهد از این رو غیرممکن است که بتوان نوع پیرگوشی را از طریق ادیوگرام شناسایی کرد.

?به طور کلی در کم شنوایی ناشی از سالمندی، بیشترین افت در فرکانس های بالاتر از 1000 Hz مشاهده می شود.

♨️سالمندان در درک گفتار در محیط های نویزی، هنگامی که گوینده سریعتر صحبت می کند، زمانی که گویند لهجه یا تلفظ بیگانه دارد، در شرایط محیطی که بازآوایی بالاست، هنگامی که چند گوینده به طور همزمان صحبت می کنند و هنگامی که پیام پیچیده است با مشکل بیشتری مواجه هستند.

منبع
?Handbook of Clinical Audiology, Jack Katz, 7th edition, 2015

? کاهش شنوایی ناگهانی

از مشخصه های کاهش شنوایی ناگهانی SHL، افت ناگهانی ۳۰دسی بلی در ۳فرکانس پی در پی در طول 3روز یا کمتر میباشد .این کاهش شنوایی احتمالا میتواند بعلت اختلال در گوش داخلی و یا اختلال راه های شنوایی مرکزی باشد (ولی علت آن بطور دقیق مشخص نشده) و افت های متنوع در فرکانس های مختلف داشته باشد . درمان SHLبسته به علت ایجاد آن، مشخص میشود ولی بطور کلی کورتیکواستروءید های خوراکی استفاده وسیعی برای درمان آن دارند..
تزریق اینتراتیمپانیک کورتیکو استرویید بعنوان درمان اولیه یا ثانویه SHL تحت شرایطی که درمان با کورتیکو استرویید خوراکی موثر واقع نشود، در نظر گرفته میشود.
بعنوان مثال در افراد دیابتی که محدودیت استفاده سیستمیکی کورتیکو استرویید را برای درمان SHLدارند ، تزریق اینترا تمپانیک به عنوان درمان اولیه در نظر گرفته میشود .

درمان کم شنوایی: ممکن است کم شنوایی انتقالی مانند تجمع جرم درگوش، پارگی پرده گوش ویااختلال در استخوانچه ها قابل درمان باشد ولی کم شنوایی های حسی عصبی به علت ازبین رفتن سلول های حلزون وبعضا عصب تنها می توان باوسایل کمک شنوایی سمعک، کاشت حلزون و… توانبخشی شنوایی انجام داد و از عوارض و بدتر شدن مشکل شنوایی جلوگیری نمود.

واما نگاهی به صدای آزاردهنده درگوش…

دو نوع وزوزگوش وجود دارد:
۱)آبجکتیو
۲)سابجکتیو
⚠️سابجکتیو بدون حضور منبع صوتی و فقط توسط خود بیمار شنیده می شود،
⚠️آبجکتیو که عمدتا رایج نیست صدا توسط ساختار های نزدیک گوش ایجاد می شود و بعضی مواقع می تواند توسط آزمایشگر شنیده شود.
✅وزوز آبجکتیو عموما ضربانی همگام با ضربان قلب یا متناوب است.
✅سابجکتیو ها به علت غیرعادی بودن فعالیت های عصبی کورتکس که در اثر ورودی های آن که می تواند از حلزون،عصب شنوایی و ساقه مغز و.. باشد.
✅آبجکتیو ها به علت ساختار های نزدیک گوش میانی که نویز تولید می کنند مثل رگ خونی یا رگ سالم در اثر افزایش فشار خون و آشفتگی جریان خون همانند آترواسکلروزیس یا رگ های غیر عادی مثل تومور و ناهنجاری های رگی،گاهی اوقات اسپاسم ماهیچه ها یا میوکلونوز ماهیچه های گوش میانی اتفاق می افتد.

✅سابجکتیو عموما به علت بیماری هایی هستند که افت حسی -عصبی می دهند.آکوستیک تروما،پیرگوشی ،داروهای اتوتوکسیک ،منییر،عفونت ها و ضایعات سیستم عصبی مرکزی که در اثر تومور،سکته و msکه روی قسمت های راه شنوایی تاثیر گذاشته اند باعث وزوز سابجکتیو می شوند.

✅آبجکتیو ها معمولا به علت نویز جریان خون که ضربان منظم دارند همچون آشفتگی جریان خون کاروتید و ورید جوگولار،تومور های گوش میانی.
✅تست های ادیولوژیک زمانی انجام می گیرد که وزوز شش ماه یا بیشتر طول بکشد و یا یک طرف باشد.

?چگونه سمعک باعث کاهش اذیت و درک صدای وزوز می گردد؟

??دوعامل بسیار مهم در کاهش میزان اذیت و آزار وزوز به دنبال استفاده از سمعک عبارت است از:
1- تقویت سمعک باعث شنیده شدن صداهایی خواهد شد که تاکنون بیمار یا نمی شنیده است یا ضعیف می شنیده است. این صداها یک ماسکر طبیعی برای وزوز خواهند بود
2- تقویت بخش های شنیداری محیطی و مرکزی باعث تحریک و فعال شدن این نواحی خواهد شد و اثر وزوز را تا حدی خنثی خواهد نمود.

درواقع بسیاری ازافراد کم شنوا وزوز نیز دارند. اغلب، تقویت صداهای خارجی میتوانداثرات ناگوار وزوز، همچون اثر روانشناختی رافرونشاند. صدای تقویت شده می تواند باعث پوشش جزئی یاحتی کامل وزوز شود،اما نمیتوان این گونه فرض کرد که هرکدام از این مواردالزاما وحتما رخ خواهدداد. آمیزه ای از درمان بازتوانی وزوز، استفاده ازسمعک باز در اوقات بیداری واستفاده از دستگاه پوشاننده نویز واقع درکنار تخت خواب و در اوقات خواب می تواند مشکلات وزوز رادربیماران دچار افت شنوایی شیب دار ملایم به نحوبارزی کاهش دهد.

این مساله برای سمعک ها بسیار شایع شده است که یک منبع تولیدکننده نویز باقابلیت انتخاب و کنترل آن درون سمعک وجود داشته باشد وبدین وسیله دیگرنیازی به نویز موجود درمحیط نخواهدبود.

 

 

Le Scouranec, Rene-Pierre, et al. “Use of binaural beat tapes for treatment of anxiety: a pilot study of tape preference and outcomes.”Alternative therapies in health and medicine ۱ (۲۰۰۱): ۵۸٫

Lane, James D., et al. “Binaural auditory beats affect vigilance performance and mood.”Physiology & behavior ۲ (۱۹۹۸): ۲۴۹-۲۵۲٫

Settapat, Sittapong, and Michiko Ohkura. “An Alpha-wave-based binaural beat sound control system using fuzzy logic and autoregressive forecasting model.”SICE Annual Conference, 2008. IEEE, 2008.

شناسه آگهی : 2385e261025acc71

نظرات