بازاریابی اینترنتی و جایگاه تبلیغات
بازاریابی اینترنتی و جایگاه تبلیغات ازاریابی فرآیندی است که شرکتها برای مشتریان ارزش ایجاد میکنند و با آنان رابطهای بسیار قوی برقرار مینمایند تا بتوانند از مجرای آن برای خود ارزش ایجاد کنند (کاتلر و آرمسترانگ، 7837.)
کاتلر و آرمسترانگ بیان کردند مدیریت بازاریابی در واقع تلاشی آگاهانه است برای نیل به نتایج مطلوب تبادل با بازار که فرآیند آن بدین شرح است:
- تجزیه و تحلیل فرصتهای بازار
- انتخاب بازارهای هدف،
- تهیه ترکیب عناصر بازاریابی،
- مدیریت تلاشهای بازاریابی (محمدیان، 7813.)
چهار پی ارائه شده توسط مک کارتی، به طور خلاصه روندهای کلی مدیریت محصول را شرح میدهد که عبارتند از ایجاد و توسعه محصول، تعیین قیمت، اجرای فعالیتهای ترفیعی و ارتقای فروش، و تعیین مکان توزیع؛ البته امروزه «پی»های بیشتر – کارمندان، روندها، شواهد فیزیکی، باور عمومی و قدرت سیاسی – به چهار پی پیوسته اند. (کاتلر و همکاران، .)7831
منظور از آمیخته فعالیتهای ترفیعی مجموعهای از تبلیغات ، فروش حضوری، پیشبرد فروش و روابط عمومی است که برای دستیابی به هدفهای برنامه فروش مورد استفاده قرار میگیرد (روستا و همکاران، .)7831کاتلر و آرمسترانگ بیان
کردند تبلیغات از نظر تکنیکی عبارتست از هر نوع معرفی غیر شخصی و ترویج ایده ها- کالا و یا خدمات در مقابل پول که یک فرد یا موسسه مشخصی آن را انجام میدهد (محمدیان، 7813.)
ریچاردز و کارون در سال 1111 تبلیغات را به این صورت معرفی میکند که تبلیغات ارتباطات غیر شخصی صورت گرفته از یک اداره کننده معلوم با استفاده از رسانه های جمعی به جهت ترغیب یا متأثر نمودن یک مشتری است. تیزرون در سال 1111بیان میکند تبلیغات روشی از بازاریابی است که درباره محصولات، خدمات و کسب و کار اطلاع دهی مینماید. هدف از تبلیغ را میتوان در اصل ساخت یک تصویر از محصول و تهییج مشتری بالقوه برای خرید خلاصه نمود (حنفی زاده و بهبودی، .)7833
کانالهای تبلیغات اینترنتی
هنگامیکه اینترنت و شبکه جهانی وب را به خصوص از منظر ارتباطات بازاریابی مورد مطالعه قرار میدهیم، واضح است که اینترنت یکی از کانالهای متعدد بازاریابی و تبلیغات است که برای انتقال پیامها و اطلاعات به مصرفکنندگان مورد استفاده قرار میگیرد. موسسه تحقیقاتی نیلسون )1112(3در
شکل ،7یک نگاشت تصویری از کانالهای رسانه و جایگاه وب و کارکردهای آن را ارائه کرده است.