آشنایی با تبلیغات محیطی

آشنایی با پیکره های مختلف:

بیلبورد: تابلویی با رویه ی بزرگ و مسطح است که برای نمایش آگهی یا اعلامیه از فاصله ی دور(بیش از پانزده متر) مورد استفاده قرار میگیرد. در گذشته لغت ((بیلبورد )) اصطلاح رایجی برای پانل یا صفحاتی بود که آگهی، اعلان، هشدار و حتی لیست قیمت روی آن ها چسبانده می شد .
بیل به معنی برگه ی قیمت و صورت حساب و بورد به معنی تخته ، صفحه و یا پانل است. بیلبورد انواع مختلفی دارند که می تواند عمودی ، افقی ، تابلوی برجسته و سه بعدی ، چرخان ، دورو یا دو طرفه ، دو طبقه ، الکترونیک و …. باشد . این تابلوها برای تبلیغات و اطلاع رسانی بزرگ شهری و بزرگراه ی استفاده می شوند و در صورت کنترل صحیح ، میتوانند زیبایی منظر شهری را دو چندان کنند.

آشنایی با تبلیغات محیطی و آینده ی آن

بورد یا تابلوی دیواری: بوردها، همان تابلوی شهری هستند که به صورت پایه دار و دیواری دیده می شوند، ابعاد کوچک تری نسبت به بیلبورد دارند و در نقاط مختلف شهر قابل نصب هستند.
 استند : استند ها، ابعاد کوچک تری نسبت به بوردها دارندو مناسب افراد پیاده طراحی می شوند و در پیاده راه ها و فضاهای عمومی کاربرد زیادی دارند.
 تابلوی روی بام : در ابعاد مختلف و متناسب با معماری ساختمان نصب میشود و از آنجا که نیازی به ساخت سازه در فضای شهر ندراد و فضای مفید سطح شهر را اشغال نمی کند، پرطرفدار است.
نماآگهی : شیوه ی دیگری است که برای پوشاندن نمای ساختمان از آن استفاده می شود . این روش نسبت به شیوه های دیگر کم هزینه است و به سازه و پایه ی اضافی نیاز ندارد.
تابلوهای معرف کاربری: یک نوع اثر تبلیغاتی که در حقیقت گویای تعریف کاربری آن محل مانند مغازه یا محل تجاری است.
تبلیغات پارچهای : انواع پرچم و بنر، ساده ترین و ارزان ترین نوع تبلیغات محیطی هستند . مشابه آن را برای تابلوهای پایه ی روشنایی استفاده میکنند، چرا که توالی و نظم آن ها تأثیر بسیاری در گرافیگ شهری و تزئین محیط می گذارد که به آن ها lamp post panel نیز گفته می شود.
سازه های بادی یا بادشونده ها: برای نمایش تبلیغات از شکل های مختلف بالن یا مدل محصول تجاری، به صورت زمینی یا بالا رونده استفاده می شود و تأثیر گذاری مناسبی در فضاهای باز، مانند نمایشگاه و مراکز تجاری دارد.
تبلیغات متحرک: روی انواع خودروها طراحی می شود و با حرکت در سطح شهر به نمایش در می آید و به اطلاع رسانی می پردازد.
تابلوی قرقره ای (scroll board ): تابلوهای هستند که در ابعاد بیلبورد، بوردف استند، پانل هر نوع دیگری قابل استفاده هستند. استوانه های چرخان یا قرقره ای در داخل آنها تعبیه شده که تبلیغات را می چرخاند و می تواند بیش از یک تصویر را نمایش دهد. این تابلوها معمولا هشت تا شانزده تصویر را با تایمر زمانی تنظیم شده می گردانند. از محاسن آن ها تنوع پذیری نمایش آگهی در نقطه
ی نصب است. زیباترین و مجهزترین تابلوی قرقره ای در میدان تایمز نیویورک نصب شده که چندین تصویر را به صورت پازل های ترکیب شونده نمایش می دهد.
تبلیغات نورو رنگ : به وسیله ی نور و ایجاد نشانه ی شهری، ساختمان یا سازه ای را تزئین می کنند.این شیوه ی جلب مشتری ، زیبا و ارزان قیمت است و نیازی به پرداخت عوارض به شهرداری ندارد، زیرا به جای نمایش پیام ، لوگو و متن نوشتاری ، فقط از نورپردازی و جلوه های نوری استفاده میشود.
تبلیغات لیزری : شیوه ی جدیدی است که با ایجاد آثار تبلیغات به صورت متحرک و نمایش جلوههای ویژه ی سه بعدی ، روی دیوارهای شهر و حتی آسمان، توجه مردم را جلب می کند.
فضای مجازی : تصویر هولوگرافی ، تصویری است که به صورت سه بعدی به سمت بیرون پرتاب میشود مخاطب را به داخل دعوت می کند. ورود به فضای هولوگرافی، مانند ورود به یک فضای مجازی است. به دلیل همین ویژگی، پیامهای این محیط ، تأثیر مفید و جذابی بر بیننده خواهند گذاشت.

تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی

پرینت مدیا یا رسانه چاپی، کلیه رسانه های تبلیغاتی را در بر می گیرد که از طریق چاپ، پیام به مخاطب منتقل می شود. پوستر، بروشور، کاتالوگ، بنر، تبلیغات روزنامه ای، تراکت و … جز تبلیغات چاپی یا پرینت مدیا به حساب می آیند.

بروشور تبلیغاتی

در لغت به معنای جزوه و دفترچه می باشد و در اصطلاح به مجموعه ای تبلیغاتی گفته می شود که توضیحات جامع و کاملی در مورد شرکت و تاریخچه آن، روند توسعه، شاخه های اصلی فعالیت و انواع محصولات آن ارائه می کند، که معمولاً با عکس یا تصویر همراه است. بروشور یا فلایر غالباً دارای جلد(پشت و رو)بوده و به شکل های گوناگون صحافی و ارائه می شود که می توان از آن به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد بروشور اشاره نمود.

این ویژگی به طراح اجازه می دهد حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصری را بدون ایجاد آشفتگی به مخاطب ارائه دهد. ویژگی ای که به عنوان مثال در پوستر امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، بروشور معمولا توسط عامل توزیع به مخاطب ارائه می شود و غالباً در کنار
رقیب قرار ندارد. (به استثنای نمایشگاه های تخصصی و عمومی). قطع متداول بروشور A4 و یا A5 است.

اسلیپ کیس: بروشورهای اسلیپ کیس بروشورهایی هستند که جلد آنها به صورت یک فولدر یا پوشه ساخته می شوند و صفحات داخل آن به طور مجزا و جدا از یکدیگر تهیه می شوند، سپس این صفحات در داخل جلد یا همان فولدر قرار می گیرند. غالباً جنس جلد در بروشورهای اسلیپ کیس نسبت به صفحات داخل ضخامت بیشتری دارد، همچنین بدلیل عدم اتصال صفحات متنی و جلد، در صورتی که نیاز به جایگزین کردن متن جدید باشد، این امر به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
پمفلت و لیف لت از گونه های دیگر بروشور هستند. پملفت، بروشوری است که دارای صفحات اندک است و جنس کاغذ جلد و صفحات داخل آن از کاغذهای گرماژ کم هستند. غالب دفترچه های راهنمای کالاهای مصرفی از مجموعه پملفت ها به شمار می آیند. لیف لت نیز به برگه های کوچکی اطلاق می شود که درون بسته بندهای قرار می گیرند و توضیحات لازم را در اختیار مخاطبان قرار می دهند مانند بسته های دارو.

کاتالوگ

کاتالوگ از بسیاری جهات شبیه به بروشور است ولی عمده تفاوت آن با بروشور، چگونگی معرفی موضوعمی باشد. کاتالوگ موضوع را به صورت فهرست وارمعرفی می کند در صورتی که بروشور، به تشریح دقیق موضوع می پردازد. کاتالوگ در بیشتر موارد حجم کمتری از لحاظ تعداد صفحات نسبت به بروشور خواهندداشت در صورتی که امکان معرفی تعداد محصولات یا خدمات در آن محدوده گسترده تری را در بر میگیرد. از آنجایی که کاتالوگ نسبت به بروشور باید دارای دوام بیشتری باشد معمولا برای کاتالوگ از کاغذ با گرماژ بالاتر استفاده می کنند.

استاپر

استاپر صفحه یا صفحات ویژه ای در برخی از رسانه های چاپی است که از سایر صفحات ضخمیم تر بوده و معمولا برای ایجاد تمرکز و تامل بیشتر به کار می رود. این صفحه به واسطه آنکه از گرماژ بالاتری نسبت به سایر صفحات برخوردار می باشد عملا به عنوان ترمزی برای ورق زدن صفحات عمل می کند و تبلیغ در آن صفحه، احتمال بالایی برای دیده شدن دارد.

آشنایی با تبلیغات محیطی

تراکت

به برگه های تبلیغاتی که صاحبان مشاغل برای معرفی شرکت یا محصولات و خدمات خود عموما بر روی کاغذهایی با کیفیت پائین و در قطع A5 یا A4 چاپ نموده و در بین مخاطبان توزیع می کنند تراکت میگویند.

آشنایی با تبلیغات محیطی

پوستر

طبق تعریفی که در دیکشنری ها آمده، پوستر صفحه ای است که بر روی دیوار نصب می شود، خبر میدهد، آگاه می کند، کالا را می فروشد، مردم را به شرکت در مسایل اجتماعی ترغیب می کند و در نهایت فرهنگ سازی می کند. پوستر به عنوان یک اثر گرافیکی می بایست به صورت صریح و آشکار با مخاطب طراحی و پیاده سازی می شود  ارتباط برقرار کرده و توجه وی را جلب نماید. عموما پوسترها در اندازه شوند، هزینه هر پوستر بر اساس میزان استفاده از رنگ ها (5رنگ، 1رنگ و …) و تعداد چاپ آن که به اصطلاح به آن تیراژ می گویند متفاوت خواهد بود.

آگهی مطبوعاتی

گونه ای از تبلیغات چاپی و طرح های گرافیکی است که در روزنامه ها و یا مجلات درج می شود. آگهی های روزنامه ای متناسب با نوع روزنامه ورزشی، اقتصادی، کثیرانتشار و … در نوبت های صبح وعصر(،صفحه درج آگهی، ابعاد و اندازه آگهی )سیاه سفید و یا رنگی بودن و تیراژ، هزینه -متفاوتی خواهند داشت. جلد مجلات و نشریات را به اصطلاح کاور می گویند که تبلیغ روی آن از هزینه بالاتری برخوردار است.

گوشواره

دو کادر منحصر به فرد در تبلیغات چاپی ویژه روزنامه که در صفحه اول و در گوشه بالای دو سمت چپ و راست قرار دارد و عنوان روزنامه بین آنها قرار می گیرد را به اصطلاح گوشواره می نامند.

تکست/ متن

هر تبلیغ چاپی از دو بخش اصلی، طرح تبلیغاتی و متن تشکیل شده است. طرح تبلیغاتی می تواند در قالب عکس و یا طرح گرافیکی باشد. نقطه قوت و تمایز طرح های تبلیغاتی از یکدیگر فارغ از متن تاثیر گذار،بخش عکس آن است که بدون هیچ نوشته و حرفی، پیام اصلی را به مخاطب منتقل می نماید. در صورتی که بر روی تصویر برای توضیح بیشتر و یا اشاره به جزییات طرح، متن نوشته شود اصطلاحا به آن تکست میگویند.

دی 25, 1398 12:19 ب.ظ