راهکار برای بازاریابی در دوران رکود اقتصادی
چرخه های اقتصادی به گونه ای تغییر می کنند که همیشه و در همه جای دنیا، بحران ها و رکودهای اقتصادی مثل رکود اقتصادی سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ ، به وجود می آیند. این مختص ایران نیست و در همه جا احتمال دارد پیش بیایید، به تعبیر نسیم نیکولاس طالب، قوی سیاه است. پس هر شرکتی باید برنامه ایی برای بازاریابی در دوران رکود اقتصادی را داشته باشد.
با این که اکثر شرکت ها در چنین دوران هایی، بودجه های بازاریابی شان را کاهش و بازاریاب ها را برای صرفه جویی هر چه بیشتر تحت فشار قرار می دهند، اما شرکت هایی هم هستند که در دوران رکود، کار و کاسبی شان رونق پیدا می کند و در نتیجه، برنامه های بازاریابی شان را گسترش می دهند. در ادامه، برخی از رهنمودها برای بازاریابی در دوران رکود اقتصادی و جان به در بردن از شرایط رکود اقتصادی و موفقیت در این شرایط را مرور می کنیم.مزایای سرمایه گذاری را مد نظر قرار دهید. آیا انجام سرمایه گذاری های جدید در دوران رکود اقتصادی، به صرفه است؟ هر چند که شدت بحران اقتصادی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ، بسیاری از شرکت ها را با سرنوشت نامعلومی مواجه کرده است اما، بررسی آماری ۴۰ سال اخیر، نشان می دهد که شرکت هایی که در دوران رکود اقتصادی، سرمایه گذاری هایشان را ادامه می دهند، در مقایسه با شرکت هایی که دست از سرمایه گذاری می کشند، معمولا موفق تر بوده و آینده بهتری داشته اند این لزوم داشتن برنامه بازاریابی در دوران رکود اقتصادی را تایید می کند. میزان سرمایه گذاری، اصلا مهم نیست بلکه ادامه دادن سرمایه گذاری و نادیده نگرفتن فرصت ها و داشتن برنامه بازاریابی در دوران رکود اقتصادی ، مهم است…
بهترین روش تبلیغات و بازاریابی در دوران رکود اقتصادی و تحریم
همانطور که میدانیم تحریم موجب رکود اقتصادی میشود. در دوران رکود اقتصادی، بیکاری افزایش یافته و توان خرید مردم پایین می آید. در این دوران، اگرچه تقاضا برای کالاهای اولیه هنوز بالا است، تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش مییابد.
در این زمان است که برخی از شرکتها در فروش خود با مشکل مواجه میشوند. به دلیل افزایش بیکاری و کاهش سطح توان خرید مردم، تقاضا برای کالاهای لوکس به شدت کاهش مییابد و تقاضا برای کالاهای اساسی نیز کم میشود. فعالیتهای اقتصادی شرکتها کاهش پیدا میکند و تمام این مسائل میتواند منجر به نابودی بسیاری از شرکتها شود. از آنجاکه در این دوران، چالشها، مسائل و مشکلات زیادی به وجود میآید، بسیاری از شرکتها همیشه به دنبال راه حل و روشهایی برای مواجه با مشکلات اقتصادی در دوران رکود اقتصادی بوده اند. در این هنگام، توجه به برخی از نکات در زمینه بازاریابی بسیار حائز اهمیت میشود. بنابراین تسلط بر اصول بازاریابی بسیار مهمتر از قبل است. در نتیجه، شرکتهایی که در مورد استراتژیهای بازاریابی از قبل تصمیم گیری و اقدامات لازم را انجام داده باشند، میتوانند در زمان تحریمها و رکود اقتصادی موفقتر از بقیه باشند. باید همیشه برای مقابله با تحریم ها و رکود اقتصادی، آمادگی لازم را از زمان رونق اقتصادی مد نظر داشته باشیم. بنابراین کسب و کارهایی که این موضوع را از قبل پیشبینی میکنند، مسلما در زمان تحریمها عملکرد بهتری خواهند داشت…
به عنوان مدیر بازاریابی در شرایط رکود و بحران چه کار کنیم؟
وضعیت بازاریابی شرکت شما هرچه که باشد در مواجهه با بحران، نیازمند تغییر است چرا که رفتار مشتریان در هنگام رکود اقتصادی تغییر خواهد کرد. مشتریان هزینه های خود را کاهش خواهند داد و خرید محصولات غیر ضروری مانند مبلمان، لوازم خانگی یا خودروی نو را به تاخیر خواهند انداخت و مسافرت های گران قیمت را از برنامه خود حذف می کنند. شرکتها نیز هزینه های خود را کاهش می دهند. به عنوان مثال خط تولید جدید راه اندازی نمی کنند که همین بر تقاضای فولاد،سیمان، ماشین آلات، نرم افزار و… اثر منفی وارد می سازد و از هر واکنشی دم دست تر، از بودجه بازاریابی خود می کاهند!
یکی از بدترین رفتارها و عکس العمل های شرکت ها به تلاطم در بازار، کاهش همه جانبه و بدون تبعیض هزینه ها است. اتفاقا شرکت ها در دوره رکود برای حفظ سقف فروش خود نیاز بیشتری به تبلیغات دارند اما با سمت و سوی جدید. در این مقاله شما می توانید با عکس العمل صحیح شرکت ها در مواجهه با تغییر رفتار مشتریان در دوران رکود آشنا شوید. در دورههای رکود اقتصادی، مشتریان تغییر خواهند کرد، بنابراین شما نیز باید تغییر کنید. اینکه هزینه های خود را کاهش دهید، راه حل مدیران هوشمند نیست چرا که ممکن است لازم باشد شما در جاهایی هزینه های خود را حتی افزایش هم بدهید. شما در ابتدا باید تقاضاهای جدید را شناسایی کنید و خط تولید محصولات تان را متناسب با آن تغییر دهید یا محتویات بسته خدماتی خود را دگرگون سازید. به عنوان مثال به جای تولید بسته های 36 تایی مداد رنگی، فقط ۱۲ رنگ اصلی تر را تولید و جعبه های ۱۲ تایی را روانه فروشگاه ها کنید یا اگر قبلاً مایع شیشه شور خود را در بطری های نیم لیتری ارائه می کردید، حالا بطری های 3۰۰ سی سی بیشتری تولید و به بازار عرضه کنید…