تبلیغات اینترنتی ایرانیان

در تبلیغات اینترنتی ایرانیان تاسیس و راه اندازی یک سایت در ایران هدف های مختلفی دارد. اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی ، معرفی محصول ، خدمات یا توانایی های شخصی و یا جمعی ، و حتی سرگرمی. همه کسانی که سایتی را تاسیس میکنند به دنبال جلب توجه کاربران اینترنتی هستند و مطمئنأ برای جذب مخاطب فعالیت هایی را انجام میدهند. تمام تلاش و هزینه ها و زحمات، جلب توجه تعداد مشخصی کاربر است. حال مدیر سایت برای این کاربران برنامه مشخصی دارد و خارج از دنیای اینترنت به دنبال هدفی می گردد (به عنوان مثال تبلیغ برای یک محصول که در بیرون از اینترنت به فروش می رسد) و یا از روی علاقه اقدام به اطلاع رسانی نموده است. در هر حال تنها حسنی که بازدید یک کابر از سایت دارد ردپایی است که در برنامه های آمارگیر از خود برجا می گذارد. متاسفانه ، این کاربران در ایران با وجود کثرتشان ، سود مالی چندانی برای صاحبان سایت ها ندارند و همین امر در کم محتوا شدن سایتهای ایرانی تاثیر میگذارد. در واقع در اغلب موارد سایت های ایرانی هزینه های نگهداری خود را نیز تأمین نمیکنند و به اصطلاح  از کیسه خرج میکنند .

تجارت الکترونیکی در ایران

تبلیغات اینترنتی ایرانیان ، نبودن پول الکترونیکی و نیز سامان نداشتن تجارت الکترونیکی در ایران باعث شده است که کمتر کسی برای تبلیغات در اینترنت هزینه بپردازد. زیرا تبلیغ در یک روزنامه معمولی به مراتب پرخواننده تر از اینترنت است. حتی در بسیاری موارد تبلیغات خدماتی که اصولا اینترنتی هستند و در تمام دنیا بدون وجود تشکیلات خاصی، فقط از طریق اینترنت اداره می شوند نیز در جای خود، یعنی اینترنت مورد استفاده قرار نمیگیرد. به عنوان مثال خدمات Hosting و یا Domain به عنوان نوعی خدمات اینترنتی، در ایران کمتر از طریق اینترنت فروش با اقبال مواجه میشود؛ در حالی که در اغلب کشورهای دنیا این خدمات به صورت کاملا Online و فارق از بعد مسافتی به فروش میرسند و به همین دلیل ارائه کننده چنین خدماتی ترجیح می دهد در اینترنت تبلیغ کند تا در روزنامه محلی- که فقط مخصوص یک مکان خاص است.

چه باید کرد ؟


با توجه به اینکه افرادی که دسترسی به اینترنت دارند اغلب از قشر تحصیل کرده جامعه می باشند و مطمئنا از سطح زندگی اجتماعی نسبتا مناسبی برخوردار هستند نوع تبلیغات برای آنها با تبلیغاتی که در روزنامه و تلویزیون و دیگر رسانه ها انجام می شود متفاوت است. مطمئنا برای اجناس فرهنگی در اینترنت بهتر می توان مشتری پیدا کرد تا در روزنامه. و با این دید که هزینه تبلیغ در اینترنت بسیار پایین تر از روزنامه است و با نیم نگاهی به این موضوع که اگر تبلیغات اینترنتی در ایران جا نیافتد خواه نا خواه به زودی اغلب سایت های مفید فارسی به تعطیلی می انجامند ، و با پاگرفتن تبلیغات در اینترنت شاید آهسته آهسته بستر تجارت الکترونیکی شکل بگیرد می توان به تبلیغات اینترنتی مثبت تر نگریست. البته هر روز شاهد روی آوردن بیشتر افراد به تلبیغ در اینترنت هستیم ولی هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که زمینه ساز یک تحول اساسی در اینترنت ایران باشیم .

تبلیغات اینترنتی ایرانیان

تبلیغات از طریق سیستمهای مدیریت نمایش بنر


با استفاده از این سیستم ها آگهی دهنده میتواند در هر لحظه به صورت Online به اطلاعاتی نظیر تعداد پخش بنر، تعداد کلیک روی هر بنر، تاریخ، زمان و حتی کشور فرد کلیک کننده دست یابد و پس از مدت کوتاهی (معمولاً چند ساعت) بر اساس نتایج بدست آمده تبلیغات را به نحوی که بهترین نتیجه را حاصل کند تغییر دهد. بعلاوه در یک سیستم مدیریت پخش، که سایت های پخش کننده متعددی در آن عضویت دارند (مانند پارس اَدز)، می توان با دسته بندی سایتهای پخش کننده آگهی مخاطبان را هدفگیری نمود. مثلاً آگهی دهنده می تواند انتخاب کند که بنرهای او در سایت های خبری، هنری، ورزشی، تجاری و امثال آن پخش شود. در حقیقت سیستمهای مدیریت بنر اطلاعات کامل و امکانات متعددی را در اختیار آگهی دهندگان می گذارند که در هیچیک از رسانه های سنتی به این دقت و گستردگی قابل دسترس نیست. تبلیغات مجازی یا محیطی تبلیغات مجازی یا محیط یپشت فرمان نشست های و در فکر پیدا کردن پیدا کردن یک راه میانبر برای فرار از ترافیک چند کیلومتری هستی که نورهای خیره کننده یک نمایشگر بزرگ توجهت را به خودش جلب میکند. خودروها کمی جلوتر میروند و چشمتان به جمال تابلوهای تبلیغاتی کنار بزرگراه روشن میشود. همین که میخواهید با خودتان تصمیم بگیرید که هیچ وقت فکر خرید این محصولات مختلف هم به سرتان نزند، سروکله یک تابلوی بزرگ با یک پیام مناسبتی پیدا میشود…به هر صورت بعد از تمام درگیری های روزمره به خانه رسیدهای و تصمیم میگیری کمی هم وبگردی کرده و ببینی در دنیای مجازی چه خبر است که میبینی اینجا هم از هجوم تبلیغات مختلف در امان نیستی… مساله عجیب و دور از ذهنی هم نیست. این روزها دیگر به خوبی یادگرفته ایم در کنار تمام تبلیغات محیطی یا مجازی به شکل مسالمت آمیزی زندگی کنیم، شاید هم عادت کردهایم. با این همه اما پشت تمام این سردرگمی های بصری، توماری از مناقصه های مختلف و قراردادهای تجاری قرار دارند که این جریان را به یک صنعت بزرگ یعنی صنعت تبلیغات تبدیل کرده اند.

 تجاری یا فرهنگی

اشتباه نکنید! تبلیغات همیشه برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید نیستند. در واقع این روزها دیگر بسیاری از پیام های آموزشی، مناسبتی و سرگرمی (به صورت شعر، آیه ها و احادیث) به شکل تبلیغات محیطی، رسانهای و یا حتی مجازی برای عموم به نمایش گذاشته میشوند. در بخش تبلیغات محیطی این مسوولیت طبق مصوبه شورای شهر به عهده سازمان زیباسازی گذاشته شده است. این
سازمان هم کار نظارت و اجرای پروژه های تبلیغات شهری و محیطی با کمک بخشخصوصی انجام میدهد. به طور کلی اما تبلیغات به دو بخش کلی تجاری و فرهنگی تقسیم میشوند که بخش فرهنگی آن در تبلیغات محیطی حدود 40درصد بیلبوردها و نمایشگرها را به خودشان اختصاص داده اند و این رقم برای تبلیغات تجاری به حدود 40 درصد میرسد. اجرای پروژه های تبلیغات فرهنگی محیطی به عهده سازمان زیباسازی است، در حالی که این مسوولیت برای تبلیغات تجاری هر سال به شکل مناقصه به شرکت های خصوصی واگذار میشود. اما همین تبلیغات وقتی قرار باشد به دنیای مجازی وارد شوند شرایط دیگری پیدا میکنند. برای افراد مختلف راه گریزی از محیط و فضای شهری نیست و هر کدام از ما در روز زمانی را هر چند اندک در محیط خارج از خانه و محل کار میگذرانیم، این موضوع شکل عمومی تری به تبلیغات محیطی بخشیده است. در دنیای مجازی اما تبلیغات تجاری سهم غالب را نسبت به تبلیغات فرهنگی در اختیار دارند.به همین دلیل هم هست که بیلبوردها و نمایشگرهای سطح شهر گزینه مناسب تری برای تبلیغات و پیام های فرهنگی هستند.

 بیلبورد یا نمایشگر

ممکن است ظاهرا برای شما به عنوان یک بیننده تفاوتی میان تبلیغات در بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی با نمایشگرهای بزرگ وجود نداشته باشد، اما موضوع به همین سادگی ها هم نیست.تفاوت میان این دو بستر تبلیغاتی صرفنظر از مبالغ قراردادها و مسائل مالی، به میزان تاثیر آنها بر مخاطبان و در نهایت موفقیت محصول یا خدمات تبلیغ شده برمیگردد.
کار سختی نیست، تقریبا همه ما میدانیم و تجربه کردهایم که فیلم ها ماندگاری بیشتری از عکس ها و تصاویر ثابت دارند.درست به همین دلیل هم بود که نمایشگرهای بزرگ تبلیغاتی وارد این عرصه شدند.
در این میان تحقیقات و آمارها هم به کمک نمایشگرها میآیند. طبق آخرین تحقیقات میدانی در این زمینه، نمایشگرهای بزرگ تبلیغاتی توانسته اند درصد بسیار بیشتری از مخاطبان را نسبت به تابلوهای تبلیغاتی دیگر به خودشان جذب کنند. تا جایی که به گفته فعالان صنعت تبلیغات، حتی بسیاری از افراد تمایل دارند هر روز صبح برای گرفتن انرژی و یک شروع خوب صحنه هایی از طبیعت را از طریق این نمایشگرها ببینند.تعداد نمایشگرهای سطح شهر و دفعات تکرار هر تبلیغ نقاط قوت دیگری است که این تلویزیون های بزرگ را به محبوبیت قابل توجهی در میان افراد رسانده است.با این همه، اما
بسیاری از کارشناسان معتقدند بیلبوردها برای تبلیغات شهری موثرترند. این افراد همان هایی هستند که اعتقاد دارند برای تماشای فیلم ها و تیزرهای تبلیغاتی در نمایشگرهای بزرگ نسبت به
تماشای یک تصویر ثابت، زمان بیشتری لازم است. این زمان هرچند هم که کم باشد برای بسیاری از ساکنان شهرهای شلوغ و صنعتی، بیشتر به نظر میرسد. از طرفی روانشناسان بسیاری اعلام کرده اند که رنگ های تند، نور زیاد و تصاویر این نمایشگرها که معمولا با سرعت زیادی هم عوض میشوند، باعث بروز حالت های روانی مانند اضطراب، پرخاشگری و افسردگی میشوند.
با تمام اینها همچنان وقتی به سطح شهر میرویم تبلیغات را روی بیلبوردها و نمایشگرها میبینیم که این نشاندهنده جریان داشتن روند تبلیغاتی در این بخش ها است. به طور کلی اما تبلیغات تجاری برای آنکه حداقل چند ماه روی بیلبوردها قرار بگیرند، هزینه ای از حدود ۱/۱ تا ۳۰ میلیون تومان را در برمیگیرند. این رقم اما برای نمایش گرها مسلما سیرصعودی تری را در پیش میگیرد.