جایگاه ویژه اینترنت در تبلیغات

اینترنت، رسانه ای با توان بسیار گسترده و بالا است که میتواند جایگاه ویژه ای در تبلیغات داشته باشد.(گوگل). انجام تبلیغات در اینترنت در مقایسه با تبلیغات سنتی در رسانه های دیگر، مزیت های قابل ملاحظه ای دارد که از آن جمله میتوان به امکان ایجاد ارتباط دو طرفه با افراد، ایجاد یک پیوند مستقیم با فهرست کالاها و خدمات، دسترسی 24 ساعته، تسهیل به روز رسانی آگهی ها و کمتر بودن هزینه تبلیغ در اینترنت نسبت به سایر رسانه ها اشاره کرد. با توجه به روند رو به رشد تبلیغات اینترنتی در جهان، یکی از روش های رسیدن به رونق در صنعت پوشاک کشور و ایجاد توان رقابتی تولیدات آن با انواع خارجی، توجه به موضوع تبلیغات به ویژه تبلیغات اینترنتی، به عنوان موتور محرک این صنعت میباشد. شرکت های تجاری اگر بخواهند به فعالیت های خود ادامه دهند و موقعیت خود را در بازار پر رقابت امروز حفظ کنند، چارهای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات ندارند. این امر در مورد شرکت هایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند، مهمتر به نظر میرسد. اما در ایران شرکت های به نسبت اندکی توانسته اند از آن به طریق مؤثر استفاده کرده و در جهت مقاصد تبلیغاتی خود بهره گیرند به طوری که مدیران شرکتها بازخور این صنعت تبلیغاتی در ایران را قابل مقایسه با شرکت های موجود در سایر نقاط دنیا نمیدانند. یکی از مهمترین مواردی که موجب محدود ماندن تبلیغات اینترنتی در ایران شده است، دانش و اطلاعات ناکافی مدیران سازمان های تولیدی و خدماتی از عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات در اینترنت می باشد. اسماعیل پور 1392 در مقاله ای با عنوان »عوامل مؤثر بر خرید و تبلیغات اینترنتی در رفتار مشتریان محصولات مصرفی« بیان میکند عواملی مانند اعتماد، نگرش، وفاداری و رضایت، بر تبلیغات اینترنتی و خرید اینترنتی تأثیرگذار هستند. عباسی 1386 در تحقیقی با عنوان »رابطه بین نگرش مصرف کنندگان به وبسایت ها و اثربخشی تبلیغات اینترنتی« به این نتیجه رسید که مشاهده وبگاه ها به مصرف کنندگان کمک میکند تا نام تجاری تبلیغ شده در اینترنت را به خاطر داشته باشند و همچنین این موضوه باعث ایجاد نگرش مثبت، نسبت به نام تجاری تبلیغ شده، گردیده است. رحمانی 1394 در مقاله خود با عنوان »الگویی برای تبلیغات اینترنتی موفق به منظور جذب مشتریان الکترونیک بیشتر با محوریت اخلاقیات« رعایت موارد مختلف اخلاقی در تبلیغات اینترنتی را 1390 در یکی از رموز موفقیت این نوع تبلیغات دانسته است. کفاش پور تحقیقی که با عنوان »ارزش درک شده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی« انجام داد، به این نتیجه رسید که ارزش درک شده کاربران از سرگرمی و آگاهی بخشی به عنوان دو استراتژی پرکابرد در زمینه تبلیغات اینترنتی، ارتباط مستقیم و معناداری با نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی دارد. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تبلیغات اینترنتی در بازار صنعت پوشاک ایران با استفاده از روش های تصمیم گیری چند شاخصه فازی انجام شده است. با توجه به اینکه در زمینه شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تبلیغات اینترنتی در حوزه صنعت پوشاک، تحقیقات کمی صورت گرفته است و اغلب برای رتبه بندی این عوامل از روش های تصمیم گیری چند شاخصه و به ویژه روش های تصمیم گیری چند شاخصه فازی، کمتر استفاده شده است، از این رو با توجه به مزایای تئوری فازی در بازتاب نگرش واقعی انسان، در این تحقیق بر آن شدیم که به عنوان یک کار نوآورانه از روشهای فرایند تحلیل شبکه فازی و دیمتل فازی برای رتبه بندی عوامل مؤثر بر تبلیغات اینترنتی در صنعت پوشاک بهره بگیریم. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان استفاده روزانه افراد از اینترنت، سرعت اینترنت و به کار بردن عبارات، جملات تحریک آمیز و ترغیب کننده در محتوای یک تبلیغ، به ترتیب از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تبلیغات اینترنتی هستند که میتوانند اثربخشی تبلیغات اینترنتی را افزایش دهند. در راستای نتایج به دست آمده شرکتهای تولیدی و به خصوص شرکت های تولید پوشاک که موضوع مورد مطالعه این پژوهش میباشند.
جایگاه ویژه اینترنت در تبلیغات

جلب اعتماد مشتری به تبلیغات اینترنتی

در ادامه مقاله جایگاه ویژه اینترنت در تبلیغات باید بدانند که جلب اعتماد مشتری به تبلیغات اینترنتی، کاری مشکل است زیرا که ارتباط، به صورت رو در رو نیست و باید از طریق کلمات، جملات، تصاویر، صفحات، اطلاعات و پاسخگویی به موقع به نامه ها، نیازها و تسهیل سفارش و تحویل به موقع و … حس اعتماد را در مشتری احتمالی به وجود آورد که از این طریق میتوان میزان استفاده افراد از اینترنت در جهت هدف مشخص و توجه به تبلیغات موجود برای برطرف کردن نیازهای مشتریان را افزایش داد. همچنین رشد و گسترش اینترنت مانند سایر رسانه ها مستلزم حمایت سازمان ها و دستگاه های دولتی زیربط میباشد. ضعف زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی از جمله تنگناهای تبلیغات اینترنتی به شمار می آید. ترمیم و بهبود این زیرساخت ها از جمله، افزایش ظرفیت پهنای باند از مهمترین عوامل افزایش سرعت اینترنت است و از وظایف دولت محسوب میشود که انجام این امر و در نتیجه افزایش سرعت اینترنت نقش مهمی در بهبود و اثربخشی تبلیغات اینترنتی ایفا خواهد نمود. همچنین باید توجه داشت که محتوا و متن تبلیغ نیز برای استفاده در صفحات وب و متن آگهی ها، یک کار حرفه ای است، در حالی که کیفیت پایین محتوای تبلیغات اینترنتی در ایران جذابیت لازم را برای مخاطبان فراهم نساخته است. متن پیام تبلیغاتی باید مخاطب را به سوی خود جذب کند. واژهها و عباراتی که برای پیام تبلیغاتی انتخاب میشوند باید به گونه ای باشند که بتوانند مشتریان را در همان چند ثانیه اول تحریک کرده و آنان را به انجام عمل خرید ترغیب و تشویق کنند. بنابراین برای اثربخشی هر چه بیشتر تبلیغات در میان، مخاطبان باید ویژگیهای جالب بودن و تحریک کننده بودن در پیام های تبلیغاتی، در نظر گرفته شوند. همان طور که میدانیم انجام هر تحقیق و پژوهش با محدودیت هایی مواجه میشود که این پژوهش نیز از آنها مستثنا نیست، از جمله محدودیت های تحقیق حاضر، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  •  کمبود منابع علمی مشابه در این زمینه
  • کمبود منابع مالی
  • ضعف همکاری سازمانها و نهادها
  • گرفتاریهای شخصی محقق
  • کمبود زمان در اختیار
  • وجود متغیرهای ناخواسته

برای انجام تحقیقات مشابه در این زمینه نیز میتوان موارد زیر را پیشنهاد کرد:

  1. رابطه بین نگرش مصرف کنندگان به وبگ اهها و اثربخشی تبلیغات اینترنتی در صنعت لوازم خانگی.
  2. عوامل اثربخشی تبلیغات اینترنتی با تأکید بر بیلبوردهای اینترنتی مورد مطالعه: صنعت بانکداری
  3. بررسی و رتبه بندی مهمترین مؤلفه های تبلیغات اینترنتی در جلب رضایت مشتریان سازمانهای بیمه گر
  4. بررسی تأثیر میزان توانایی و مهارت مدیران در تبلیغات اینترنتی برای افزایش حجم فروش شرکت ها