آشنایی با تبلیغات محیطی
آشنایی با پیكره های مختلف:
بیلبورد: تابلویی با رویه ی بزرگ و مسطح است كه برای نمایش آگهی یا اعلامیه از فاصله ی دور(بیش از پانزده متر) مورد استفاده قرار میگیرد. در گذشته لغت ((بیلبورد )) اصطلاح رایجی برای پانل یا صفحاتی بود كه آگهی، اعلان، هشدار و حتی لیست قیمت روی آن ها چسبانده می شد .
بیل به معنی برگه ی قیمت و صورت حساب و بورد به معنی تخته ، صفحه و یا پانل است. بیلبورد انواع مختلفی دارند كه می تواند عمودی ، افقی ، تابلوی برجسته و سه بعدی ، چرخان ، دورو یا دو طرفه ، دو طبقه ، الكترونیك و …. باشد . این تابلوها برای تبلیغات و اطلاع رسانی بزرگ شهری و بزرگراه ی استفاده می شوند و در صورت كنترل صحیح ، میتوانند زیبایی منظر شهری را دو چندان كنند.
آشنایی با تبلیغات محیطی و آینده ی آن
بورد یا تابلوی دیواری: بوردها، همان تابلوی شهری هستند كه به صورت پایه دار و دیواری دیده می شوند، ابعاد كوچك تری نسبت به بیلبورد دارند و در نقاط مختلف شهر قابل نصب هستند.
استند : استند ها، ابعاد كوچك تری نسبت به بوردها دارندو مناسب افراد پیاده طراحی می شوند و در پیاده راه ها و فضاهای عمومی كاربرد زیادی دارند.
تابلوی روی بام : در ابعاد مختلف و متناسب با معماری ساختمان نصب میشود و از آنجا كه نیازی به ساخت سازه در فضای شهر ندراد و فضای مفید سطح شهر را اشغال نمی كند، پرطرفدار است.
نماآگهی : شیوه ی دیگری است كه برای پوشاندن نمای ساختمان از آن استفاده می شود . این روش نسبت به شیوه های دیگر كم هزینه است و به سازه و پایه ی اضافی نیاز ندارد.
تابلوهای معرف كاربری: یك نوع اثر تبلیغاتی كه در حقیقت گویای تعریف كاربری آن محل مانند مغازه یا محل تجاری است.
تبلیغات پارچهای : انواع پرچم و بنر، ساده ترین و ارزان ترین نوع تبلیغات محیطی هستند . مشابه آن را برای تابلوهای پایه ی روشنایی استفاده میكنند، چرا كه توالی و نظم آن ها تأثیر بسیاری در گرافیگ شهری و تزئین محیط می گذارد كه به آن ها lamp post panel نیز گفته می شود.
سازه های بادی یا بادشونده ها: برای نمایش تبلیغات از شكل های مختلف بالن یا مدل محصول تجاری، به صورت زمینی یا بالا رونده استفاده می شود و تأثیر گذاری مناسبی در فضاهای باز، مانند نمایشگاه و مراكز تجاری دارد.
تبلیغات متحرك: روی انواع خودروها طراحی می شود و با حركت در سطح شهر به نمایش در می آید و به اطلاع رسانی می پردازد.
تابلوی قرقره ای (scroll board ): تابلوهای هستند كه در ابعاد بیلبورد، بوردف استند، پانل هر نوع دیگری قابل استفاده هستند. استوانه های چرخان یا قرقره ای در داخل آنها تعبیه شده كه تبلیغات را می چرخاند و می تواند بیش از یك تصویر را نمایش دهد. این تابلوها معمولا هشت تا شانزده تصویر را با تایمر زمانی تنظیم شده می گردانند. از محاسن آن ها تنوع پذیری نمایش آگهی در نقطه
ی نصب است. زیباترین و مجهزترین تابلوی قرقره ای در میدان تایمز نیویورك نصب شده كه چندین تصویر را به صورت پازل های تركیب شونده نمایش می دهد.
تبلیغات نورو رنگ : به وسیله ی نور و ایجاد نشانه ی شهری، ساختمان یا سازه ای را تزئین می كنند.این شیوه ی جلب مشتری ، زیبا و ارزان قیمت است و نیازی به پرداخت عوارض به شهرداری ندارد، زیرا به جای نمایش پیام ، لوگو و متن نوشتاری ، فقط از نورپردازی و جلوه های نوری استفاده میشود.
تبلیغات لیزری : شیوه ی جدیدی است كه با ایجاد آثار تبلیغات به صورت متحرك و نمایش جلوههای ویژه ی سه بعدی ، روی دیوارهای شهر و حتی آسمان، توجه مردم را جلب می كند.
فضای مجازی : تصویر هولوگرافی ، تصویری است كه به صورت سه بعدی به سمت بیرون پرتاب میشود مخاطب را به داخل دعوت می كند. ورود به فضای هولوگرافی، مانند ورود به یك فضای مجازی است. به دلیل همین ویژگی، پیامهای این محیط ، تأثیر مفید و جذابی بر بیننده خواهند گذاشت.
تبلیغات چاپی
پرینت مدیا یا رسانه چاپی، كلیه رسانه های تبلیغاتی را در بر می گیرد كه از طریق چاپ، پیام به مخاطب منتقل می شود. پوستر، بروشور، كاتالوگ، بنر، تبلیغات روزنامه ای، تراكت و … جز تبلیغات چاپی یا پرینت مدیا به حساب می آیند.
بروشور تبلیغاتی
در لغت به معنای جزوه و دفترچه می باشد و در اصطلاح به مجموعه ای تبلیغاتی گفته می شود كه توضیحات جامع و كاملی در مورد شركت و تاریخچه آن، روند توسعه، شاخه های اصلی فعالیت و انواع محصولات آن ارائه می كند، كه معمولاً با عكس یا تصویر همراه است. بروشور یا فلایر غالباً دارای جلد(پشت و رو)بوده و به شكل های گوناگون صحافی و ارائه می شود كه می توان از آن به عنوان یكی از ویژگی های منحصر به فرد بروشور اشاره نمود.
این ویژگی به طراح اجازه می دهد حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصری را بدون ایجاد آشفتگی به مخاطب ارائه دهد. ویژگی ای كه به عنوان مثال در پوستر امكان پذیر نیست. از سوی دیگر، بروشور معمولا توسط عامل توزیع به مخاطب ارائه می شود و غالباً در كنار
رقیب قرار ندارد. (به استثنای نمایشگاه های تخصصی و عمومی). قطع متداول بروشور A4 و یا A5 است.
اسلیپ كیس: بروشورهای اسلیپ كیس بروشورهایی هستند كه جلد آنها به صورت یك فولدر یا پوشه ساخته می شوند و صفحات داخل آن به طور مجزا و جدا از یكدیگر تهیه می شوند، سپس این صفحات در داخل جلد یا همان فولدر قرار می گیرند. غالباً جنس جلد در بروشورهای اسلیپ كیس نسبت به صفحات داخل ضخامت بیشتری دارد، همچنین بدلیل عدم اتصال صفحات متنی و جلد، در صورتی كه نیاز به جایگزین كردن متن جدید باشد، این امر به راحتی امكان پذیر خواهد بود.
پمفلت و لیف لت از گونه های دیگر بروشور هستند. پملفت، بروشوری است كه دارای صفحات اندك است و جنس كاغذ جلد و صفحات داخل آن از كاغذهای گرماژ كم هستند. غالب دفترچه های راهنمای كالاهای مصرفی از مجموعه پملفت ها به شمار می آیند. لیف لت نیز به برگه های كوچكی اطلاق می شود كه درون بسته بندهای قرار می گیرند و توضیحات لازم را در اختیار مخاطبان قرار می دهند مانند بسته های دارو.
كاتالوگ
كاتالوگ از بسیاری جهات شبیه به بروشور است ولی عمده تفاوت آن با بروشور، چگونگی معرفی موضوعمی باشد. كاتالوگ موضوع را به صورت فهرست وارمعرفی می كند در صورتی كه بروشور، به تشریح دقیق موضوع می پردازد. كاتالوگ در بیشتر موارد حجم كمتری از لحاظ تعداد صفحات نسبت به بروشور خواهندداشت در صورتی كه امكان معرفی تعداد محصولات یا خدمات در آن محدوده گسترده تری را در بر میگیرد. از آنجایی كه كاتالوگ نسبت به بروشور باید دارای دوام بیشتری باشد معمولا برای كاتالوگ از كاغذ با گرماژ بالاتر استفاده می كنند.
استاپر
استاپر صفحه یا صفحات ویژه ای در برخی از رسانه های چاپی است كه از سایر صفحات ضخمیم تر بوده و معمولا برای ایجاد تمركز و تامل بیشتر به كار می رود. این صفحه به واسطه آنكه از گرماژ بالاتری نسبت به سایر صفحات برخوردار می باشد عملا به عنوان ترمزی برای ورق زدن صفحات عمل می كند و تبلیغ در آن صفحه، احتمال بالایی برای دیده شدن دارد.
تراكت
به برگه های تبلیغاتی كه صاحبان مشاغل برای معرفی شركت یا محصولات و خدمات خود عموما بر روی كاغذهایی با كیفیت پائین و در قطع A5 یا A4 چاپ نموده و در بین مخاطبان توزیع می كنند تراكت میگویند.
پوستر
طبق تعریفی كه در دیكشنری ها آمده، پوستر صفحه ای است كه بر روی دیوار نصب می شود، خبر میدهد، آگاه می كند، كالا را می فروشد، مردم را به شركت در مسایل اجتماعی ترغیب می كند و در نهایت فرهنگ سازی می كند. پوستر به عنوان یك اثر گرافیكی می بایست به صورت صریح و آشكار با مخاطب طراحی و پیاده سازی می شود ارتباط برقرار كرده و توجه وی را جلب نماید. عموما پوسترها در اندازه شوند، هزینه هر پوستر بر اساس میزان استفاده از رنگ ها (5رنگ، 1رنگ و …) و تعداد چاپ آن كه به اصطلاح به آن تیراژ می گویند متفاوت خواهد بود.
آگهی مطبوعاتی
گونه ای از تبلیغات چاپی و طرح های گرافیكی است كه در روزنامه ها و یا مجلات درج می شود. آگهی های روزنامه ای متناسب با نوع روزنامه ورزشی، اقتصادی، كثیرانتشار و … در نوبت های صبح وعصر(،صفحه درج آگهی، ابعاد و اندازه آگهی )سیاه سفید و یا رنگی بودن و تیراژ، هزینه -متفاوتی خواهند داشت. جلد مجلات و نشریات را به اصطلاح كاور می گویند كه تبلیغ روی آن از هزینه بالاتری برخوردار است.
گوشواره
دو كادر منحصر به فرد در تبلیغات چاپی ویژه روزنامه كه در صفحه اول و در گوشه بالای دو سمت چپ و راست قرار دارد و عنوان روزنامه بین آنها قرار می گیرد را به اصطلاح گوشواره می نامند.
تكست/ متن
هر تبلیغ چاپی از دو بخش اصلی، طرح تبلیغاتی و متن تشكیل شده است. طرح تبلیغاتی می تواند در قالب عكس و یا طرح گرافیكی باشد. نقطه قوت و تمایز طرح های تبلیغاتی از یكدیگر فارغ از متن تاثیر گذار،بخش عكس آن است كه بدون هیچ نوشته و حرفی، پیام اصلی را به مخاطب منتقل می نماید. در صورتی كه بر روی تصویر برای توضیح بیشتر و یا اشاره به جزییات طرح، متن نوشته شود اصطلاحا به آن تكست میگویند.