استراتژی بازاریابی در کسب و کار اینترنتی

استراتژی بازاریابی در کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای آنلاین نیاز به استراتژی های بازاریابی اینترنتی دارند. یک استراتژی جامع بازاریابی اینترنتی می تواند به طور قابل توجهی برای یک کسب و کار به فروش یا افزایش فروش بپردازد. بازاریابی اینترنتی نیاز به دانش رسانه های اجتماعی، بهینه سازی
موتور جستجو جستجوگرها وبلاگ ها، لیست های ایمیل، بازاریابی وابسته و غیره دارد.
اگر قبلا این شرایط را قبول نکردید، ممکن است بخواهید درباره بازاریابی اینترنتی بیشتر بدانید. اگر شما آماده برای راه اندازی یک کسب و کار یا یک محصول هستید، شما باید تحقیق، ایجاد و پیگیری یک استراتژی بازاریابی آنلاین را انجام دهید.

استراتژی بازاریابی در کسب و کار اینترنتی

تنظيم اهداف استراتژيک

هر استراتژی بازاريابي بايد براساس اهداف مشترکي تعريف شده باشد ولي اين گرايش نيز وجود دارد که بتوان بازاريابي اينترنتي را مجزا از ديگر اهداف بازاريابي و تبلیغات و حرفه ای هدايت نمود. اين امر به دليل يکپارچه نشدن فرهنگ يا مديريت شرکت با اينترنت انجام مي شود و مي توان به آن به عنوان يک مسئوليت مجزا نگريست. البته بهترين حالت آن اين است که استراتژی های بازاريابي با به اشتراک گذاری بازار و معرفي محصولات جديد سازگار باشد و توسط کانال های اينترنتي قابل پشتيباني باشد. زمانيکه يک استراتژی بازاريابي تعريف مي شود، اهداف آن بايد به دقت در طرح بازاريابی اينترنتی بيان شود.

اين اهداف مي تواند موارد زير را شامل شود:

  • 10% کاهش هزينه در روابط بازاريابي در طول دوسال
  • 10% افزايش ميزان نگهداری مشتريان
  • 20% افزايش سالانه در تعداد فروش های يک بازار خاص
  • ايجاد سرويس های ارزش افزونه ای که در حال حاضر امکانپذير نيست.
  • افزايش سرويس دهي به مشتری با پاسخ گويي به پرس وجوهای او حداکثر در مدت دو ساعت، 20 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته.

برای اهداف، زمان و عددی اختصاص داده شده است که به آن ها وابسته است. به اين روش، هرکس به درستي مي داند که هدف چيست و مي تواند برای رسيدن به آن تلاش کند. با کميت دهي به اهداف و milestone ها مي توان ميزان پيشرفت به سمت اهداف را مورد بررسي قرار داد و زمانيکه امکان دارد آن اهداف به درستي ارضا نشوند، فعاليت مناسب برای قرار دادن شرکت در مسير مناسبش انجام شود.

رسيدن به بازاريابي يک به يک به صورت online

در بازاريابي يک به يک ، برای رسيدن به شخصي سازی( Personalization ) بايد از تکنيکهايي استفاده شود. شخصي سازی تحت وب، شامل ارسال اطلاعات مشتری پسند برای اشخاص از طريق صفحات وب يا email مي باشد.

برای رسيدن به شخصي سازی در وب مراحلي وجود دارند که مورد بررسي قرار مي دهيم:

مرحله 1 : مشتری بايد به سمت سايت جذب شود:

استراتژی دستيابي به بازاريابي يک به يک با موضوع جلب مشتری از طريق وب شروع مي شود. اين کار هم برای جلب مشتريان جديد و هم برای جلب مشتريان قديمي بکار مي رود. برای مشتريان جديد اينکار از طريق تبليغات مثلاً در موتورهای جستجو يا portal ها يا پلاکارتهای تبليغاتي، انجام مي گيرد. برای جلب و نگه داشتن مشتريان قديمي استراتژی پيچيده تری وجود دارد. شرکت ها مي توانند مانند مشتريان جديد با آنها رفتار کنند اما بهتر است آنها را به صورت فعال تر برای ديدن سايت تشويق کرد بنابر اين ارتباطات بازاريابي که از رسانه های ديگر استفاده مي کنند مورد نياز است. مثلاً در محيط business – to – business برای مشتريان mail shot هايي که مشخص مي کند چه چيزيي در سايت موجود مي باشد، ميفرستند.

مرحله 2 : ايجاد انگيزه:

زماني که مشتری برای اولين بار سايت را مي بيند،اثر باقي مانده بر ذهن مشتری اهميت زيادی دارد. چون اگر مشتری اطلاعات مورد نيازش را در سايت پيدا نکند دوباره سراغ اين سايت نمي رود. کيفيت و اعتبار سايت بايد آنقدر کافي باشد که مشتری نيازها و علاقه منديهای خود را در آن بيابد تا هميشه مشتری سايت گردد. برای ايجاد رابطه يک به يک، يک پيشنهاد يا يک انگيزه برای مشتری بايد وجود داشته باشد.

مرحله 3 : گرفتن اطلاعات از مشتری برای حفظ ارتباط:

وقتي کاربری برای استفاده از پيشنهادی در سايت، روی لينک آن کليک مي کند، قبل از اينکه آن پيشنهاد به کاربر ارائه شود بايد فرمي باز شود و اطلاعات کاربر را از وی دريافت کند.يک اطلاع مهم که بايد از مشتری دريافت شود روش تماس با مشتری است که مي تواند شامل آدرس email يا آدرس واقعي او باشد.

مرحله 4 – حفظ ارتباط سازگار با مشخصات مشتری:

سه روش برای ايجاد ارتباط اينترنتي وجود دارد:

  1. ارسال email به مشتری
  2. نمايش اطلاعت مربوط به مشخصات مشتری وقتي که کاربر Login مي کند.
  3. از تکنولوژی ” فشار”  (push) برای ارسال اطلاعات به اشخاص استفاده مي شود.

ارتباط بوسيله ابزارهای ديگری مانند mails shot ها، تماس های تلفني و يا ملاقات با اشخاص نيز برقرار مي شود. برای مثال زمانيکه شخصي در وب سايتي ثبت نام مي کند، شرکت يک نامه برای مشتری ارسال مي کند که شامل يک کارت که روی آن نام کاربری و رمز عبور مشتری برای ورود به سايت و يک محصول تبليغاتي است، مي باشد.

به طور کلی در استراتژی بازاریابی اینترنتی یاد می گیریم که بازار هدف و اطلاعات بازاریابی اینترنتی برای آماده سازی یک برنامه بازاریابی اینترنتی کدام اند. همچنین با چگونگی تدوین اهدف و استراتژی های بازاریابی اینترنتی، پایه ریزی و نگارش یک برنامه اجرایی مؤثر یا درخواست برای پیشنهاد و مشخص کردن برنامه زمانی و بودجه برای توسعه وب سایت خود آشنا می شویم. همچنین چگونگی ارزیابی مؤثر بودن استراتژی بازار یابی اینترنتی خود بر اساس معیاری موجود را نیز یاد می گیریم.

هنگامی که بازارهای هدف کسب و کار خود را معین کردید، اهداف و استراتژی های بازاریابی را تنظیم نمودید، جایگاه برند خود را تثبیت کردید، اهداف ارتباطی را تدوین نمودید و بخش های استراتژی ای و پیام تبلیغاتی برنامه خود را آماده کردید، بیشتر اطلاعات لازم جهت مهیاسازی برنامه مؤثر استراتژی های بازاریابی اینترنتی را در اختیار دارید.

استراتژی بازاریابی در کسب و کار اینترنتی
نتیجه برنامه ریزی مؤثر استراتژی های بازاریابی اینترنتی یا برنامه اجرایی برای به اجرا درآوردن استراتژی های بازاریابی اینترنتی به دست خودتان است یادرخواستی برای RFT است تا به کمک فروشنده ای تحت راهنمایی خود، به اجرای استراتژی بپردازید.
استراتژی های بازاریابی اینترنتی متفاوت از ساختارهای چنداستراتژی ای هستند. محتوای بازاریابی اینترنتی، مثل یک وب سایت، تمرکز یافته هستند و هنگامی که مورد درخواست اعضای بازار هدف باشند، در اختیارشان قرار می گیرند. محتوای ساختارهای چنداستراتژی ای، مانند یک سی دی توسط سازمان خودتان تکثیر می شوند و بین اعضای بازار هدف توزیع می گردند. اعضای بازار هدف تمایل های خود را به محتوای بازاریابی اینترنتی سازمان شما سوق می دهند، در حالی که سازمان شما تمایل ها را به سمت محتوای ساختارهای چنداستراتژی ای سوق می دهد.