ویژگی تبلیغات اینترنت

بطور کلی می توان تبلیغات اینترنتی را دارای این خصوصیات دانست :

  1. دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
  2. هدف گیری دقیق مخاطبان
  3. اطلاع رسانی کامل و سریع
  4. هزینه کم
  5. نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه

ویژگی تبلیغات اینترنت

دستیابی به بازار جدید در حال گسترش

در سال های اخیر عده کاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است . این روند در کشور ما نیز بخوبی مشاهده می شود . بررسی های آماری معتبر حاکیست که ظرف پنج سال گذشته  ۱۰۳۱-۱۰۳۱نرخ رشد کاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۰۱۳۳بوده است . به عبارت روشنتر عده این کاربران ( مخاطبان تبلیغات اینترنتی ) هر سال بیش از سه برابر شده است و در پایان سال ۱۰۰۱ از یک میلیون نفر فراتر خواهد رفت . همچنین ، ذکر این نکته بی مناسبت نیست که بر اساس اعلام شرکت مخابرات تا پایان امسال زیربنای مخابراتی لازم برای استفاده میلیون ها مشترک ایرانی ازشبکه اینترنت فراهم خواهد شد . نکته در خور توجه این است که بیشتر کاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میان سال ، تحصیلکرده یا متخصص و متعلق به دهک های درآمدی متوسط به بالا هستند که این ویژگی ها بازار بسیار مناسبی را برای جذب کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کند . بخش مهم دیگری از این بازار جدید ، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از کشورند که عده کثیری از آنها ازاینترنت استفاده می کنند . بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه کالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره کرد که اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است .

هدف گیری دقیق مخاطبان

اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد . هر گروه از کاربران اینترنت به سایت های ویژه ای علاقمندند، که با وجود سایت های تخصصی در هر زمینه ، حتی می توان پیام گیران را بر اساس علائق تخصصی شان از هم تفکیک کرد .

به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاک فوتبال بهتر است در سایتهای اختصاصی فوتبال تبلیغ شوند . همچنین علاقمندان به سیاست ، علوم ، فنون ، تجارت ، هنر ، بهداشت و امثال آن هریک به سایت های مربوطه مراجعه می کنند که پیام های مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد .بر این اساس تبلیغات اینترنتی تولیدکننده/عرضه کننده هر ویژگی تبلیغات اینترنتی .

اطلاع رسانی کامل و سریع

ویژگی تبلیغات اینترنت در اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه های سنتی با محدودیت های متعدد روبروست ، از جمله برای اجتناب از هزینه بالا پیامها باید بسیار فشرده و کوتاه عرضه شوند . بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه ها به برنامه ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد .

در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می تواند ضمن استفاده از امکانات سمعی و بصری پیامها واطلاعات مورد نظر را به شکل کامل در اختیار مخاطب قرار دهد . همچنین این امکان برای او فراهم است که بدون مراجعه حضوری ( به صورت آن لاین ) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند ساعت شاهد پخش آن باشد .

هزینه کم تبلیغات اینترنتی

امروزه هزینه تبلیغ در رسانه های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است . همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسی های پر خرج می توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد . حال آنکه ، در تبلیغات اینترنتی آگهی دهنده با کمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می رساند ، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه که اراده کند با دریافت گزارشهای دقیق از عکس العمل آنها مطلع می شود .به عنوان نمونه در سیستم  آگهی دهنده می تواند در هر لحظه گزارش هایی دریافت کند که نشان می دهد آگهی های او چند بار و در چه سایت هایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عکس العملی در برابر آن نشان داده اند ( چند بار روی بنر کلیک کرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند ) .

نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه


چنانکه اشاره شد ، یکی از ویژگی های بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق برآگهی ها و ارزیابی مستقیم نتایج است . این کار به دو صورت انجام میشود ؛ اول آنکه از طریق نرم افزار پیش بینی شده در پارس ادز در هر لحظه می توان تعداد سایت های نمایش دهنده ، تعداد نمایش هر آگهی (بنر) ، تعداد کلیک روی هر بنر، میزان اعتبار باقیمانده ( از کل مبلغ توافق شده برای درج آگهی ) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت کرد ؛ گفتنی است که این اطلاعات در قالب جد ول ونمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می گیرد وبر اساس آن می توان تغییرات لازم را در برنامه اعمال کرد .

ثانیانتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می کند که در این مورد نیز با نرم افزارهای خاص موجود در اینترنت تعیین میزان افزایش بازدید کنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده به سهولت میسر است .

مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی

معایب تبلیغات اینترنتی

  1. تبلیغات دروغ : که ممکن است ابزاری برای کنترل آن در اینترنت وجود نداشته باشد.
  2. استفاده از تصاویر و شعارهای مستهجن و غیر اخلاقی
  3. بالا بردن ترافیک شبکه
  4. منحرف کردن توجه کاربران که معطوف به یک هدف خاصی است ، به سوی تبلیغات پراکنده .
  5. اشغال بخش قابل توجهی از حافظه سِرورها و وقت کارکنان و مدیران .
  6. کاهش قیمت تبلیغات اینترنتی به دلیل ازدیاد سرورها که این امر باعث می شود که تبلیغات اینترنتی برای یک سرور نه تنها مزایایی نداشته باشد بلکه محدودیت های جدی نیز ایجاد کند
  7. عدم پشتیبانی مالی توسط تأمین کنندگان منابع مالی سرورها ، صرفأ بر اساس این استدلال که این سروره ها منبع درآمد از راه تبلیغات دارند
  8. عدم وجود یک منبع متمرکز که بر روی تبلیغات در اینترنت کنترل داشته باشد

8 تیر 1398 4:14 ب.ظ